شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعد حریری وارد ریاض شد

 

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان، برای نخستین‌بار پس‌از عقب‌نشینی از استعفایش در آبان‌ماه (نوامبر گذشته)، به عربستان سعودی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعد حریری، صبح روز چهارشنبه (نهم اسفند)، بیروت را به سمت ریاض پایتخت سعودی، ترک کرد.

سفر حریری به سعودی، بنابه دعوت رسمی مقامات آن کشور صورت می‌گیرد. او قرار است در این سفر، با ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی و شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که آقای حریری به ریاض رسیده و در فرودگاه، مورد استقبال نزار العلولا، مشاور دیوان پادشاهی سعودی قرار گرفته است.

آخرین سفر نخست‌وزیر لبنان به سعودی، در سوم نوامبر گذشته (۱۲ آبان‌ماه) بود. او یک روز بعد، از همان‌جا در بیانیه‌ای ضمن متهم‌کردن ایران به دخالت در کشورش، استعفای خود را اعلام کرد.

شماری‌از مقامات لبنانی، ازجمله میشل عون، رئیس جمهوری این کشور، سعودی را به اعمال فشار علیه حریری برای استعفا و بازداشت خانگی متهم کردند که البته ریاض این اتهام را رد کرد.

حریری پس از آن، به پاریس رفت و با مقامات فرانسه دیدار کرد و سپس به لبنان بازگشت و از استعفایش عقب‌نشینی کرد.

استعفای حریری و عقب‌نشینی از آن، بار دیگر، بحث درباره نفوذ سعودی از یک‌سو و ایران و هم‌پیماناش ازجمله حزب‌الله ازسوی دیگر، در لبنان را افزایش داد.

حریری پس از بازگشت به کشور، بار دیگر بر «بی‌طرفی» لبنان در بحران‌های جهان عرب تأکید کرد. عربستان سعودی، حزب‌الله لبنان را به آتش‌افروزی در منطقه به نیابت از ایران متهم می‌کند.

لبنان در سال ۲۰۱۲، سیاست «بی‌طرفی» در نزاع‌های منطقه، ازجمله جنگ در سوریه را اعلام کرد؛ اما حزب‌الله، هم‌پیمان ایران، هزاران نفر از شبه‌نظامیان خود را در حمایت از بشار اسد، به سوریه اعزام کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More