شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سوءاستفاده جنسی از زنان سوریه در مقابل ارائه کمک‌های غذایی

 

شماری از امدادرسانانی که مسئولیت توزیع مواد غذایی سازمان ملل متحد و سازمان های خیریه در سوریه را بر عهده دارند، زنان سوری را در ازای تحویل غذا، مورد تعرض جنسی قرار داده‌اند.

طبق این گزارش اختصاصی که بی‌‌بی‌سی آن را سه‌شنبه ۸ اسفند منتشر کرد، سوءاستفاده‌های جنسی از زنان سوری در مناطق جنوبی سوریه رخ داده است. در اسفند ۱۳۹۳ (مارچ ۲۰۱۵) نیز گزارش‌هایی در خصوص سوءاستفاده جنسی از زنان در اردوگاه‌های آوارگان سوری‌ در اردن منتشر شده بود.

بنا به تحقیقات «کمیته بین‌المللی نجات»، ۴۰ درصد از ۱۹۰ زن و دختری که درباره خشونت‌های جنسی امدادرسانان با آنان مصاحبه شده بود، گفته‌اند که در هنگام دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه مورد خشونت جنسی قرار گرفته‌اند.

سال گذشته نیز نتایج تحقیقی که «صندوق جمعیت سازمان ملل» در مورد خشونت‌های جنسی در این مناطق انجام داد، حاکی از وجود درخواست‌های جنسی از سوی امدادرسانان در ازای ارائه کمک‌های این سازمان به زنان بود.

در واکنش به انتشار این خبر، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد و سایر سازمان های خیریه اعلام کرده‌اند که نسبت به وقوع چنین رویدادهایی با قاطعیت برخورد خواهند کرد.

در گزارشی که بی‌بی‌سی در این زمینه منتشر کرده آمده است که به گفته دانیلا اسپنسر، یکی از امدادرسانان فعال در این مناطق ، سوءاستفاده‌های جنسی صورت گرفته توسط برخی از امدادرسانان به میزانی است که بسیاری از زنان سوریه علی‌رغم نیاز به دریافت کمک، از رفتن به مراکز امدادرسانی خودداری می‌کنند.

برخی از این زنان دلیل امتناع از حضور در این مراکز را تصورات احتمالی کسانی می‌دانند که فکر می‌کنند آن‌ها نه به دلیل نیاز به غذا بلکه برای ارائه خدمات جنسی به این مراکز رفته‌اند.

دانیلا اسپنسر افزوده است که برخی از سازمان‌های امدادرسان چشم خود را بر روی این‌ وقایع بسته‌اند چرا که سازمان‌های مذکور برای توزیع کمک‌‌های غذایی و دارویی در مناطق دوردست از مقامات محلی و اشخاص ثالث استفاده می‌کنند.

با توجه به شرایط اقلیمی سوریه بسیاری از مناطق جنوب این کشور برای امدادرسانان سازمان‌های بین‌المللی غیر قابل دسترس است و در صورت عدم به‌کارگیری افراد و مقامات محلی، این مناطق با بحران انسانی شدیدی روبرو خواهند شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More