شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«سوتی دیپلماتیک» پدر جانسون در مصاحبه با پرس‌‌تی‌وی

بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، در سخنرانی خود در مجلس عوام، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، را به هواداری از حکومت جمهوری اسلامی و همکاری با پرس تی‌وی، شبکه خبری تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایران متهم کرد. 

اما بوریس ظاهرا خبر نداشت که دو روز قبل، پدرش استنلی جانسون، در گفت‌‌وگو با همان شبکه تلویزیونی از «عشق پسرش به ایران» گفته است. 

استنلی در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت: «ایران برای او یعنی داریوش، خشایارشا… ایران برای او یعنی خیلی چیزها. و این یعنی شانس ایجاد رابطه بلندمدت با کشوری با چنین تاریخی اعجاب‌انگیز.»

اما روز پنجشنبه سوم مردادماه، هنگامی که کوربین از جانسون درباره ایران و برنامه او برای تعامل با این کشور پرسید، جانسون با عصبانیت پاسخ داد: «درباره ایران پرسید؟! این آقای محترمی که از پرس تی‌وی ایران پول می‌گیرد. او به‌جای اینکه در اتفاقات خلیج فارس طرف دوستانمان در آمریکا را بگیرید، دائما طرفداری آخوندهای تهران را می‌کند!»

رسانه‌های بریتانیا این اقدام جانسون پدر را «سوتی سیاسی» و «سیاست‌گذاری فی‌البداهه» توصیف کرده‌اند.

نائومی اسمیت، رییس گروه ضد برگزیتی «بهترین برای بریتانیا»، گفت: «خانواده جانسون از این دست سوتی‌های دیپلماتیک بارها و بارها داشته‌اند.»

اسمیت اضافه کرد: «کار به جایی رسیده که پدرش فی‌البداهده در مصاحبه با تلویزیون ایران سیاست‌گذاری می‌کند و در مورد یک بحران شدید بین‌المللی، از روی همه رد می‌شود.» 

استنلی جانسون در مصاحبه حتی گفت پسرش موضوع توقیف نفتکش‌ها را نیز «به راحتی آب خوردن» حل خواهد کرد. 

یکی از موضوعات اصلی مناقشه‌برانگیز بین ایران و بریتانیا، در پی ماجرای توقیف نفتکش‌ها بالا گرفته است. کمی پس از آنکه نیروی دریایی بریتانیا یک فروند نفتکش ایرانی حامل نفت به سوریه را به سبب نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در جبل‌الطارق توقیف کرد، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز یک فروند نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More