شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت آمریکایی در عربستان سعودی بمب هوشمند می‌سازد

معامله تسلیحاتی جنجالی که  بین دولت آمریکا و دولت‌های عربی هم‌پیمانش نهایی شد عربستان سعودی را مجاز به تولید قطعات بمب‌های هوشمند پیشرفته در خاک خود می‌کند.

ساخت قطعات بمب پیشرفته بخشی از بسته تسلیحاتی ۸/۱ میلیارد دلاری است که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، حدود دو هفته پیش با «اضطراری» خواندن شرایط برای تسلیح کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن تصویب کرد.

دولت ترامپ بدون تصویب کنگره اقدام به تایید این لایحه کرد و علت آن را تهدید فزاینده از سوی ایران عنوان کرد.

کنگره با استناد به دلایل انسانی با این برنامه مخالفت کرده بود. این تصمیم ترامپ همچنین نگرانی‌ها را نسبت به دست یافتن عربستان سعودی به جدیدترین بمب‌های هدایت‌شونده آمریکایی و استفاده از آنها علیه غیرنظامیان در جنگ با یمن در پی داشت.

تصویب اضطراری توافق تسلیحات به شرکت ریتون که از کارخانه‌های پیشرو در زمینه تسلیحات است اجازه می‌دهد کارشناسان این شرکت با همکاری عربستان سعودی در خاک این کشور قطعات بمب تولید کنند.

بر اساس این برنامه، مونتاژ سیستم‌های کنترل و قطعات الکترونیکی هدایت‌کننده که از قطعات اساسی بمب‌های هوشمند پی-‌او-وی است در عربستان سعودی انجام خواهد گرفت.

طبق برنامه، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از ماه مارس سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ با یمن است تعداد ۱۲۰ هزار بمب هدایت‌شونده را از شرکت ریتون دریافت خواهد کرد.

عربستان سعودی و امارت قبلا ده‌ها هزار بمب هدایت‌شونده از شرکت مزبور دریافت کرده‌اند.

نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نگرانند که عربستان سعودی علاوه بر استفاده از این بمب‌ها در یمن، ممکن است با دستیابی به فناوری تولید این بمب‌ها برای خود، شروع به تولید بمب کرده و در اختیار کشورهای مختلف قرار دهد.

عربستان سعودی اخیرا ایران را به دست داشتن در حملات خرابکارانه به نفتکشها و تاسیسات نفتی‌اش متهم کرده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More