شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شرکت استرالیایی وارد‌کننده کود اوره از ایران در مظان اتهام نقض تحریم‌های آمریکا

به گزارش روزنامه گاردین، احتمال می‌رود یک شرکت چندملیتی استرالیایی به دلیل انتقال محموله‌ای سِری به ارزش ۱۵ میلیون دلار از ایران، به نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران متهم شود.

این روزنامه با استناد به اسناد کشتیرانی، ویدیو‌ها و دیگر اسناد داخلی که به بیرون درز کرده، نوشته است ماه گذشته، یک محموله بزرگ کود اوره از ایران حرکت کرد و پس از گذر از کشورهای خاورمیانه، به چین تحویل داده شد، سپس این محموله بار یک کشتی دیگر شد که متعلق است به کوانتوم فرتیلایزر (Quantum Fertiliser)، شرکتی مستقر در هنگ‌گنگ و از زیرمجموعه‌های شرکت اینسیتک پیووت (Incitec Pivot). شرکت اینسیتک پیووت زمانی از پیمانکارهای طرف قرارداد دولت فدرال بود و از حامیان حزب کارگر استرالیاست.

این شرکت مدعی است درباره مبدا محصولات «گمراه» شده بود، ولی بلافاصله بار را تخلیه کرده است و در ادامه افزوده بررسی‌های گسترده‌تری را آغاز کرده است تا از تکرار چنین وضعیتی پیشگیری کند.

تحریم‌های شدید آمریکا مبادلات تجاری با ایران را ممنوع می‌کند. این تحریم‌ها که ماهیت فراسرزمینی دارد سال گذشته و پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام اعمال شد. 

ماه گذشته، دو کشتی حامل کود از ایران به برزیل به دلیل نبودِ سوخت کافی برای بازگشت به ایران، یک ماه در این کشور ماندند. شرکت‌های برزیلی به علت تحریم‌های آمریکا از دادن سوخت به کشتی‌های ایرانی امتناع می‌کردند. 

گاردین در ادامه این گزارش نوشته است کشتی سی‌اس فیوچر حامل کود اوره بود و اول ژوییه بندرعباس در جنوب ایران را ترک کرده بود. گزارش‌های بازرسی از این کشتی نشان می‌دهد که محموله‌اش «کود اوره فله» بوده است.

سی‌اس فیوچر ۲۵ ژوییه، پس از عبور از عمان، وارد چین شد. محموله این کشتی در بندر لیانیونگانگ چین تخلیه و سپس در کشتی بالک آکیلا بارگیری شد. ویدیوهای منتشره از بندر یاد‌شده نیز این مساله را تایید می‌کند. 

در ایمیلی که به کارکنان شرکت کوانتوم فرتیلایزر ارسال شده، آمده است: «به منظور تسریع ترانزیت محموله، خواهشمند است از فروشندگان خود درخواست نمایید تا تعداد کافی کامیون و جرثقیل فراهم نمایند.»

سخنگوی شرکت کوانتوم فرتیلایزر به گاردین گفت: «اسناد رسمی که در اختیار کوانتوم قرار داده شد مبدا محموله را چین ذکر کرده بود، اما پس از بررسی‌ اسناد، کوانتوم در مورد مبدا محصول قانع نشد و بلافاصله برای رد آن و تخلیه بار اقدام کرد و با محصول چینی تعویض شد.»

به گفته سخنگوی این شرکت، طرف چینی به‌صراحت اعلام کرده بود که مبدا این کالا کشور چین است. او اضافه کرد در متن قرارداد این شرکت به «مقررات تحریمی عرفی» اشاره شده است.

او توضیح داد که کوانتوم برای اطمینان از پایبندی به الزامات تجارت بین‌المللی با مقام‌های مسئول تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع داده از بارگیری محموله اوره در چین امتناع کرده است. 

جابه‌جایی کود اوره بین ایران و چین مساله‌ای عادی است. اما تحریم‌های گسترده آمریکا شرکت‌های بین‌المللی را با محدودیت‌های زیادی مواجه کرده‌ است.

جارت بلانک، از مقام‌های دولت باراک اوباما و از مذاکره‌کنندگان توافق برجام، به روزنامه گاردین گفت که شرکت‌های غیرآمریکایی نیز، بسته به شرایط، مشمول تحریم می‌شوند.

او بدون اشاره مشخص به شرکت کوانتوم گفت شرکت‌های ناقض تحریم‌های آمریکا از مبادلات تجاری آمریکا حذف می‌شوند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More