شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار آوارگان جنگ در موصل به ۷۰۰ هزار نفر رسید

 

سازمان ملل، روز پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت، اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی نیروهای عراقی علیه گروه تروریستی داعش در موصل، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر، منازل خود در این شهر را ترک کرده و به مناطق دیگری در عراق پناه برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیز گراند، هماهنگ‌‌کننده امور انسان‌ دوستانه سازمان ملل در عراق گفته که در صورت پیشروی بیشتر نیروهای عراقی به سمت آخرین مواضع داعش در موصل،  احتمالا ۲۰۰ هزار نفر دیگر، به تعداد آوارگان اضافه خواهد شد.

هماهنگ‌‌کننده امور انسان‌ دوستانه در عراق، با اشاره به مشکلات کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و حمایت از آنها، افزایش تعداد آوارگان در موصل را برای سازمان ملل «نگران‌کننده» خواند.  

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش عراق و نیروهای محلی، ۳۰۰ خانواده آواره را مجبور به بازگشت به مناطقی کرده‌اند  که هنوز درگیری در آنها ادامه دارد.

خانم «لما فقیه» مدیر بخش خارومیانه در سازمان دیده‌بان حقوق بشر با اعلام این خبر گفت:« نباید این خانواده‌ها را مجبور کرد به مناطق غیر امن بازگردند. این مناطق از کمبود آب، غذا و نبود برق و بهداشت مناسب، رنج می‌برند.»

از سوی دیگر، مقامات عراقی گفته‌اند که از زمان دور جدید درگیری ها علیه داعش در غرب موصل، آژانس های امدادرسانی محلی و بین‌المللی، به دلیل افزایش تعداد آوارگان، با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

نیروهای عراقی با حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، توانسته‌اند مناطق وسیعی از موصل را آزاد کنند. به گفته یک مقام عراقی، تنها ۱۲ کیلومتر مربع از مساحت این شهر در دست گروه داعش باقی مانده است.

دولت عراق تلاش می‌کند، پیش از آغاز ماه رمضان، پیروزی کامل خود در جنگ علیه گروه داعش در موصل را اعلام کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More