شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
آمار سازمان ملل از رکوردی تازه خبر می‌دهد

شمار پناهندگان، پناهجویان و آوارگان جهان به بیش از هفتاد میلیون نفر رسید

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با انتشار تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تعداد کسانی که در جهان به‌دلیل جنگ، درگیری یا اعتقادات مذهبی، سیاسی یا جنسیتشان آواره شده‌اند، در سال ۲۰۱۸ میلادی دست‌کم به ۷۰/۸ میلیون نفر رسیده است. این آمار دست‌کم در ۷۰ سال گذشته، رکورد جدیدی در این زمینه به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش که چهارشنبه، ۲۹ خرداد منتشر شد، تعداد آوارگان در درون مرزهای کشور آفریقایی اتیوپی، به علت درگیری‌های قومی افزایش شدیدی داشته است.

همچنین جنگ سوریه همچنان موجب آواره شدن تعداد زیادی از انسان‌هاست و بخش مهمی از پناهجویان سال گذشته میلادی سوری بودند.

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تعداد کسانی که خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، نسبت به سال میلادی قبل از آن ۲/۳ میلیون افزایش داشته است.

این تعداد شامل حدود ۲۵/۹ میلیون پناهنده، ۴۱/۳ میلیون آواره داخلی و ۳/۵ میلیون پناهجو و متقاضی پناهندگی است.

 

 

براساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، آمار ارائه‌شده احتمالا همچنان کمتر از مقدار واقعی است، زیرا همه آوارگان ونزوئلایی در سال ۲۰۱۸ را شامل نمی‌شود و فقط نیم‌میلیون ونزوئلایی را دربرمی‌گیرد که به دلیل بحران سیاسی و اقتصادی این کشور درخواست پناهندگی داده‌اند. این درحالی است که حدود ۴ میلیون ونزوئلایی درپی بحران، آن کشور را ترک کرده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل، بیشتر مردم ونزوئلا باید تحت پوشش سیستم بین‌المللی حفاظتی پناهجویان قرار بگیرند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در ژنو به خبرنگاران گفت: «یک بار دیگر، آمارها جهت‌گیری بدی را نشان می‌دهد. زیرا جنگ‌های جدید به جنگ‌های قدیمی اضافه شده‌اند.»

آمار پناهجویان در سراسر جهان از سال ۲۰۰۹ به این سو سیر صعودی داشته و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ به دلیل بحران سوریه، بیشترین تعداد آوارگان در جهان به ثبت رسید.

در زمینه آوارگان در مرزهای داخلی، بیشترین بی‌خانمان‌شدگان در کشورهای سوریه و کلمبیا بوده‌اند.

در مورد پناهندگان نیز، به غیر از ۵/۵ میلیون پناهنده فلسطینی، بیشترین تعداد پناهنده مربوط به کشورهای سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی است.

در مورد کسانی که درخواست پناهندگی داده‌اند نیز بیشترین درخواست‌ها از آن سوری‌ها بوده، با بیش از نیم میلیون درخواست که اغلب آن‌ها به ترکیه رفته بودند. پس از آن نیز ونزولایی‌ها با ۳۴۱ هزار و ۸۰۰ درخواست که بیشتر این درخواست‌ها در کلمبیا و پرو به ثبت رسیده است.

در حالی که به تازگی پرو برای ورود ونزوئلایی‌ها به خاک خود اخذ ویزا را الزامی کرده، کمیسر عالی سازمان ملل از کشورهای این منطقه خواسته تا اجازه ورود پناهجویان را صادر کنند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، همسایگان کشورهای دچار جنگ و بحران، بیشترین میزان پناهجویان را در خود جای می‌دهند. به طوری که از هر پنج پناهجو، چهار نفر به کشورهای همسایه می‌گریزند.

با این حال، آمریکا بیشترین میزان درخواست پناهندگی را اغلب از اهالی کشورهای آمریکای لاتین داشته و پس از آن، پرو، آلمان، فرانسه و ترکیه قرار دارند. اما برای چهارمین سال پیاپی، ترکیه با ۳/۷ میلیون پناهنده، بزرگ‌ترین جمعیت پناهنده‌ها در جهان را در خود جای داده است. پس از آن، پاکستان، اوگاندا، سودان و آلمان قرار دارند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد همچنین از  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای سیاست‌ پذیرش هزاران پناهجو قدردانی کرده است.

سازمان ملل همچنین از کشورهای اروپایی خواسته است تا یک راه‌حل پایدار برای تقسیم پناهجویان میان خود پیدا کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More