شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا برخورد عملی با کودتای میانمار را بررسی می‌کنند

در پی وقوع کودتا در میانمار و محکومیت آن از سوی کشورهای مختلف، شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا برخورد عملی با کودتای میانمار را بررسی می‌کنند. 

شورای امنیت سازمان ملل قصد دارد روز سه‌شنبه در مورد کودتای میانمار نشستی اضطراری را پشت درهای بسته برگزار کند.

سازمان ملل  نیز روز دوشنبه هشدار داد کودتای میانمار شرایط سخت ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیا را در این کشور بحرانی‌تر می‌کند.

همزمان، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده کودتای میانمار را «حمله مستقیم به مردم‌سالاری» خواند و از جامعه جهانی خواست ارتش میانمار را تحت فشار قرار دهد تا قدرت را واگذار کرده، فعالان زندانی را آزاد کند، خشونت‌ها را متوقف کرده و محدودیت‌های ارتباطی را بردارد.

بایدن با اشاره به اقدام آمریکا در برداشتن تحریم‌های میانمار طی یک دهه اخیر هشدار داد برعکس شدن روند فرایند مردم‌سالاری در میانمار این ضرورت را ایجاب می‌کند که آمریکا تحریم دوباره این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه اقدام کشورهایی که در مقطع کنونی در کنار مردم میانمار می‌ایستند را مورد توجه قرار خواهد داد و تاکید کرد واشینگتن برای «بازگرداندن مردم‌سالاری و حاکمیت قانون و پاسخگو کردن کسانی که جلوی گذار دموکراتیک در میانمار را می‌گیرند با شرکای خود در منطقه و جهان همکاری خواهد کرد.»

از سوی دیگر، دیپلمات‌های اروپایی نیز اعلام کردند کمیته سیاسی-امنیتی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه کودتای میانمار و اقدامات این اتحادیه در واکنش به این رویداد را بررسی خواهد کرد. این اقدامات که با ارائه تقاضا به میانمار آغاز می‌شود، می‌تواند به تحریم این کشور منجر شود.

همزمان شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در حساب توییتر خود نوشت: «کودتا در میانمار را به شدت محکوم می‌کنم و از نظامیان می‌خواهم همه کسانی را که به صورت غیرقانونی در حملات سراسر کشور بازداشت شده‌اند آزاد کنند.»

او همچنین خواستار احترام به نتیجه انتخابات و برقراری روند دموکراتیک در میانمار شد.

ارتش میانمار بامداد دوشنبه پس از بازداشت آنگ سان سو چی رهبر و دیگر شخصیت‌های ارشد حزب حاکم، به مدت یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد و افزود تمام قدرت سیاسی به فرمانده کل ارتش، مین آنگ هلینگ منتقل شده است.

ارتش که پیشتر اعلام کرده بود نتایج انتخابات اخیر در این کشور را قبول نخواهد کرد، بامداد دوشنبه تاکید کرد که بازداشت‌ها مقام‌های سیاسی حزب حاکم در پاسخ به تقلب در انتخابات صورت گرفته است.

همزمان میو نایونت، سخنگوی اتحادیه حزب ملی برای دموکراسی در میانمار گفت: علاوه بر آنگ سان سو چی و همچنین ریس جمهور میانمار،ارتش چندین وزیر از ایالت‌های بزرگ این کشور را نیز بازداشت کرده و کنترل پایتخت را به نیز دست گرفته است.

از سوی دیگر خطوط تلفنی نایپیداو، پایتخت میانمار، در ساعات اولیه صبح دوشنبه دچار اختلال شده و در دسترس نبوده‌اند و  مردم میانمار نیز از قطعی و کندی اینترنت و اختلال در برخی سرویس‌های تلفن خبر داده بودند. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More