شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان: مذاکره با ایران برای ایجاد صلح و امنیت است

 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در پیامی سفر هیاتی از این گروه به ایران را تایید کرد و هدف سفر به کشورهای منطقه را جلب «حمایت سیاسی و اخلاقی کشورها و نیز همکاری آنها به منظور ختم اشغال و آمدن صلح و امنیت» خواند.

او در این پیام که روز سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه منتشر شده است، گفت این هیات «در ضمن تماس‌‌هایش به کشورهای منطقه به تهران رسید».

مجاهد در ادامه نوشت:‌ «این هیات به تهران، مرکز ایران، فرستاده شده تا در ارتباط به حالت بعد از اشغال، اعاده صلح و امنیت به افغانستان و منطقه، با کشور همسایه، ایران نظر خود را شریک سازد.»

 روز گذشته، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبر داد که هیاتی از گروه طالبان برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده‌ و «مذاکرات مفصلی» با عباس عراقچی، معاون سیاسی محمدجواد ظریف انجام داده‌اند.

به گفته قاسمی، این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان و به منظور پیدا کردن «راهکاری برای ایجاد صلح در افغانستان» انجام شده است.

هفته گذشته نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در جریان سفری به افغانستان، انجام گفت‌وگوها میان ایران و گروه طالبان را تایید کرد و گفت که این مذاکرات برای «کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان» انجام می‌شود.

قاسمی روز دوشنبه گفت که گفت‌وگوها با طالبان «به معنای یکسان بودن مواضع و همسویی با این گروه نیست»، بلکه به دلیل «شرایط منطقه و وضعیت جاری لازم بود که این گفت‌وگوها انجام شود.»

خبر مذاکره مسئولان ایرانی با گروه طالبان حدود یک هفته پس از انجام گفت‌و‌گوهایی میان نمایندگان طالبان و آمریکا در ابوظبی اعلام شد. این گفت‌وگوها  در فاصله ۲۵ تا ۲۸ آذر و با حضور نمایندگانی از دفتر سیاسی و شاخه نظامی طالبان و نمایندگانی از کشورهای آمریکا، پاکستان، عربستان و امارات در ابوظبی برگزار شد.

طالبان اعلام کرده است که حاضر به گفت‌وگو با دولت افغانستان نیست.

پاییز سال ۱۳۹۵ وب‌سایت اصولگرای جهان نیوز خبر داده بود که ملا منصور، رهبر پیشین طالبان، حدود دو ماه در ایران حضور داشته و «مذاکرات متنوعی با نهادها و دستگاه‌های مختلف» انجام داده بود. او یک هفته پیش از به قتل رسیدن، ایران را ترک کرده بود.

پیش‌تر، برخی مقام‌های افغانستان، از جمله محمد معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی و شریف یفتلی رئیس ستاد ارتش افغانستان گفته بودند که ایران با گروه طالبان رابطه دارد، به آنها کمک کرده و «سلاح و تجهیزات نظامی» در اختیارشان قرار می‌دهد.

جان بس، سفیر آمریکا در افغانستان هم بهار سال جاری به بی‌بی‌سی گفته بود سپاه پاسداران برای گروه طالبان «پشتیبانی لجستیکی» فراهم می‌کند.

ایران پیش‌تر همواره هرگونه کمک یا رابطه با گروه طالبان را رد کرده بود.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More