شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عادل الجبیر: هنوز برای باز کردن سفارت در دمشق خیلی زود است

 

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان، گفت هنوز زمان برای باز کردن سفارت این کشور در دمشق و نیز بازگشت سوریه به «اتحادیه عرب» خیلی زود است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۳ اسفند به نقل از این مقام دولتی عربستان نوشت که بدون پیشرفت در یک روند سیاسی که به جنگ داخلی هشت ساله در سوریه پایان دهد؛ برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه خیلی زود خواهد بود.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان که در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، صحبت می‌کرد همچنین گفت کشورش پیش از برقراری ثبات در سوریه در بازسازی آن شرکت نخواهد کرد.

الجبیر همچنین اشاره کرد که زمان برای بازگشت سوریه به جمع کشورهای عضو اتحادیه عرب خیلی زود است. در نوامبر ۲۰۱۱، تنها هشت ماه پس از شروع اعتراض‌های ضد حکومتی در سوریه، اتحادیه عرب عضویت این کشور را به حال تعلیق در آورد.

در دسامبر گذشته، عمر البشیر، رییس جمهوری سودان، نخستین رهبر عضو کشورهای اتحادیه عرب بود که پس از آغاز اعتراض‌های سیاسی در سوریه، به این کشور سفر کرد.

ریاض، در مارس ۲۰۱۲، یک سال پس از آغاز اعتراض‌های سیاسی در سوریه، سفارت خود در دمشق را تعطیل و دیپلمات‌های خود را از این کشور خارج کرد.

پیش‌تر روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشته بود که عربستان سعودی یک کنسول و دو کارمند خود را به سفارت عربستان در دمشق برگردانده است.

در طول ناآرامی‌ها و درگیری‌های داخلی سوریه، عربستان سعودی، به همراه چند متحد خود از جمله امارات متحده، و نیز دولت‌های قطر و ترکیه، از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، حمایت کردند. در برابر، ایران و روسیه هم به حکومت اسد کمک کردند تا در نهایت قدرت را دمشق حفظ کند و مخالفانش را سرکوب کند.

در جریان درگیری‌ها و جنگ داخلی هشت ساله در سوریه، صدها هزار تن کشته و بیش از ۱۱ میلیون، از جمعیت ۲۳ میلیونی سوریه، آواره شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More