شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان صدور فرمان برای قتل جمال خاشقجی را رد کرد

یازده روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، وزیر کشور عربستان سعودی هرگونه نقش داشتن این کشور در ناپدید شدن و مرگ احتمالی این روزنامه‌نگار منتقد را رد کرد.

عبدالعزیز بن سعود بن نایف گفته است که عربستان سعودی به دنبال «کشف حقیقت» است و ادعاها درباره این‌که دستور ربودن و قتل خاشجقی از این کشور صادر شده را «دروغ و ادعایی بی‌پایه و اساس» توصیف کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، روز دوم اکتبر وارد کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول شد و پس از آن خبری از او در دست نیست.

پیش از این مقام‌های ترکیه گفته بودند که به عقیده آن‌ها خاشقجی در کنسول‌گری عربستان به قتل رسیده است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم پیش از این در گزارشی نوشته بود که مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند فایل‌های صوتی در اختیار دارند که مشخص می‌کند جمال خاشقجی بازجویی و شکنجه شده و در نهایت به قتل رسیده است.

ترکیه پیش از این تصاویری از  تیمی ۱۵ نفره منتشر کرده بود که پس از ورود به استانبول، به کنسول‌گری عربستان سعودی می‌روند و پس از ورود جمال خاشقجی، از این ساختمان خارج می‌شوند.

به عقیده مقام‌های امنیتی ترکیه این تیم ۱۵ نفره مسئول به قتل رساندن جمال خاشقجی بوده‌اند.

عربستان سعودی مدعی است که جمال خاشقجی مدت کوتاهی پس از ورود به کنسول‌گری این کشور در استانبول، این ساختمان را ترک کرده است، با این حال شواهدی برای اثبات این مساله ارائه نکرده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از منابع امنیتی ترکیه نوشت که این گروه در دو ساعت «عملیات قتل و تکه تکه کردن» خاشقجی را انجام داده و سپس استانبول را ترک کرده‌اند.

ناپدید شدن جمال خاشقجی، واکنش‌های مختلفی در سطح جهان ایجاد کرده است. از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، گفته است که در این‌باره با پادشاه عربستان سعودی تماس خواهد گرفت. امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه خواستار شفاف‌سازی

عربستان در این زمینه شده و آنتونی گوترش، دبیرکل سازمال ملل هم با اشاره به افزایش موارد قتل و ناپدید شدن روزنامه‌نگاران در جهان خواستار روشن شدن جزییات این مساله شد.

ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی، روی برگزاری یک کنفرانس اقتصادی در عربستان هم اثر گذاشته است. قرار است کنفرانس «سرمایه‌گذاری آینده» در شهر ریاض برگزار شود، اما پس از انتشار اخبار مربوط به جمال خاشقجی، برخی از میهمانان از حضور در این کنفرانس خودداری کرده‌اند.

مدیرعام شرکت اوبر، یکی از بنیان‌گذاران شرکت آ.اُ.ال، مدیرعامل شرکت ویاکام از جمله افرادی هستند که در این کنفرانس حاضر نخواهند بود. هم‌زمان روزنامه‌های نیویورک تایمز و فایننشال تایمز و دو شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و سی‌ان‌بی‌سی هم اعلام کرده‌اند در این کنفرانس حاضر نخواهند بود.



 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More