شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان ۷ صیاد ایرانی را آزاد کرد

 

خبرگزای مهر روز پنجشنبه ۸ تیر گزارش داد که ۷ صیاد ایرانی که بیش از یک سال پیش توسط گارد ساحلی عربستان سعودی بازداشت شده بودند، دقایقی پیش آزاد و وارد خاک ایران شدند. بر اساس این گزارش، در میان این صیادان، یک نفر گناوه‌ای و بقیه بوشهری هستند.

انتشار خبر آزادی ۷ صیاد ایرانی از سوی عربستان سعودی در حالی است که فرماندار گناوه تعداد صیادان را ۲ نفر ذکر کرد و گفت: «عربستان سعودی، عبدالغنی و اکبر رحیمی ۲ صیاد این بندر را پس از یک سال بازداشت، روز پنجشنبه آزاد کرد.»  سیدعلی پاک نژاد درگفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اعلام این خبر گفته: «این دو صیاد که پدر و پسر هستند لحظاتی پیش آزاد و بوسیله قایق‌های خود وارد آب‌های ایران شدند.»
عبدالعلی صیادی، رئیس جمعیت هلال احمر گناوه هم دراین‌باره گفت: «این دو صیاد در مسیر برگشت خود در آب‌های کشور نیاز به سوخت بنزین داشتند که امدادگران پایگاه دریایی این جمعیت به محل اعزام شدند. این دو صیاد در اواخر تیرماه سال گذشته برای صید ماهی به دریا رفته بودند که پس از چند روز ناپدید شدن، مشخص شد که ماموران عربستان سعودی آنان را بازداشت کرده‌اند.»

 

  • از وضعیت ۴ صیاد زندانی خبری نیست

همزمان و در خبری دیگر مدیرعامل تعاونی صیادی بندر دیر با بیان اینکه هنوز از وضعیت ۴ صیاد زندانی خبری در دست نیست، گفته است: «پیش از این ۱۵ نفر از صیادان بندر دیر توسط نیروهای امنیتی کشورهای حوزه خلیج فارس دستگیر شده بودند که مدت سه ماه تا سه سال در زندان‌های این کشور‌ها بدون مشخص بودن وضعیت بازداشت بودند.»
حسین بهشتی‌نژاد، مدیرعامل تعاونی صیادی بندر دَیر استان بوشهر، در گفت‌وگو با ایلنا افزوده: «بسیاری از این صیادان تاکنون از زندان آزاد شده‌اند ولی هنوز در مورد ۴ نفر اطلاعی در دست نیست. شایعاتی در خصوص ۴ صیاد زندانی وجود دارد. عده‌ای می‌گویند که آزاد شده‌اند و عده‌ای می‌گویند که همچنان در بند هستند ولی اعضای تعاونی صیادی بندر دَیر اطلاع دقیقی از آن‌ها ندارند.»
 

  • بازداشت ۳ ایرانی توسط عربستان؛ اعضای سپاه یا صیاد؟

روز دوشنبه ۲۹ خرداد  وزارت اطلاع رسانی عربستان در اطلاعیه‌ای از بازداشت سه عضو سپاه پاسداران ایران و توقیف قایق آنها خبر داد که به گفته مقامات عربستان این قایق‌ها حاوی سلاح و مواد منفجره بوده است. همزمان گزارش شد که گارد ساحلی عربستان به یک کشتی ماهی‌گیری شلیک کرده‌‎ و یک صیاد را کشته‌ است. روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، بازداشت سه تن از شهروندان ایرانی به‌دست مأموران گارد ساحلی عربستان سعودی را تأیید کرد، اما گفت  که آنها نظامی نیستند و برای ماهیگیری به دریا رفته بوده‌اند.  اما سایت العربیه گزارش داد که ۳ فرد بازداشت شده از اعضای سپاه پاسداران بودند که قصد منفجر کردن یک سکوی نفتی سعودی را داشتند و درحال حاضر تحت بازجویی هستند. عربستان اعلام کرده بود که قایق توقیف شده، یکی از سه قایقی بوده که نیروی دریایی عربستان روز جمعه ۲۶ خرداد، آنها را در خلیج فارس رهگیری کرده و دو قایق دیگر گریخته‌اند.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که موضوع بازداشت سه شهروند ایرانی را از مجامع دیپلماتیک و از طریق سازمان ملل و سازمانهای بین المللی پیگیری می‌کند.

 

  • صیادان اسیر در سومالی

بازداشت صیادان و ملوانان ایرانی پیش از این نیزسابقه داشته است. روز ۶ فروردین ۱۳۹۴ شبه نظامیان الشباب در سومالی ۲۱ سرنشین یک کشتی ماهیگیری ایرانی را در سواحل این کشور به گروگان گرفتند. این کشتی به علت نقص فنی از سه روز پیش از آن در سواحل سومالی متوقف شده بود. ۸ تن از این صیادان به دلیل وضعیت نامناسب بهداشتی و کمبود مواد غذایی جان خود را از دست دادند. ۵ نفر از آنان موفق به فرار شدند‌ و ۸ نفر دیگر نیز همچنان در اسارت دزدان دریایی کشور سومالی به سر می‌برند. روز جمعه ۵ خرداد جمعی از خانواده‌های صیادان ربوده شده در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهور درخواست کمک کرده‌اند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی، در این‌باره گفته بود: «ما با سومالی رابطه نداریم و در قطع رابطه هستیم. دولت کارآمدی در سومالی وجود ندارد. تلاش‌های زیادی توسط وزارت خارجه و سایر نهادها برای آزادی این عزیزان صورت گرفته. اما کار مشکل است و شرايط سومالی بر حساسیت موضوع می‌افزاید.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More