شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فارین‌پالیسی: ضعف رهبران آمریکا، اسرائیل و فلسطین، صلح خاورمیانه را متوقف کرده است

 

نشریه‌ی فارین‌پالیسی (Foreign Policy)، امروز جمعه ۲۷مردادماه، در تحلیلی پیرامون روند صلح خاورمیانه، می‌نویسد ضعف داخلی رهبران آمریکا، اسرائیل و فلسطین، به‌عنوان سه بازیگر مهم در این مسأله، دست‌یابی به صلح میان اعراب و اسرائیل را فعلاً متوقف کرده است.

در این تحلیل آمده است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته‌ی آینده، جرد کوشنر و جیسون گرینبلات، نمایندگان ویژه‌ی خود را برای طرح صلح خاورمیانه، راهی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی می‌کند. اما آنها با واقعیات سختی روبرو خواهند شد که تلاش‌هایشان را برای رسیدن به این هدف، ناکام جلوه خواهد داد.

در روزهای گذشته، مشخص شده است که هر کورسوی امیدی هم که برای موفقیت مأموریت آنها درمورد راه‌گشایی به‌سوی یک صلح پایدار وجود داشته، اکنون ورای دست‌یابی آنها به‌نظر می‌رسد.

این نتیجه‌گیری، بیشتر مربوط‌به شرایط و موقعیت سیاسی سه بازیگر اصلی این طرح صلح، یعنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است.

این بازیگران اصلی، هم‌اکنون، هرسه با چالش‌هایی در داخل حکومت‌های خود، در کشورهایشان روبرو هستند؛ به‌طوری‌که هرگونه تصمیم‌گیری قاطع و برنامه‌ریزی درازمدت در مورد صلح خاورمیانه را از آنها سلب کرده است.

نتانیاهو در حال جنگ علیه اتهامات فساد و در قدرت ماندن است. در اسرائیل، رسم بر این است که نخست‌وزیرانی که متهم به فساد می‌شوند، به فلسطینی‌ها امتیازات بیشتری می‌دهند.

محمود عباس، بیشتر از هر زمانی، کمترین قدرت انعطاف را برای سازش دارد؛ زیرا سازمان فتح او، درگیر رقابتی سخت، با جناح تندروی حماس برای کنترل کامل غزه است.

و نهایتاً، ترامپ حتی با مشکلاتی بیشتر از دو رهبر نام‌برده روبروست: علاوه‌بر این‌که وزارت خارجه‌ی او، با کمبود کارشناسان امور خاورمیانه دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، از همه مهم‌تر، فعلاً برای ترامپ، مهم‌ترین موضوع، سیاست خارجی دولتش نسبت‌به ایران و توافق هسته‌ای و چگونگی بازداشتن جمهوری اسلامی ایران در منطقه است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More