شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

قاضی برت در سومین جلسه بررسی صلاحیتش در سنای آمریکا: هیچ‌کس از قانون بالاتر نیست

قاضی ایمی کنی برت، نامزد معرفی شده از سوی دونالد ترامپ برای تصدی کرسی دیوان عالی، در سومین جلسه بررسی صلاحیتش در سنای آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور می‌تواند خودش را مورد عفو قرار دهد. گفت: این یک «پرسش‌ باز و گشوده» است.

در سومین روز از چهار روز جلسه بررسی صلاحیت قاضی برت در کمیته قضایی سنای آمریکا، او تلاش کرد تا ترس دموکراتها درباره رای حتمی و اتوماتیک او برای لغو بیمه مقرون به‌صرفه اوباما را برطرف کند و وعده داد که با این مساله با «ذهن گشوده» مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ گفته است که «قدرت مطلق» دارد تا در صورت لزوم، خودش را هم مورد بخشش قرار دهد و این بخشی از اختیارات اجرایی او است. قاضی برت در پاسخ به سوال پاتریک لیهی سناتور دموکرات، درباره اینکه آیا یک رییس‌جمهور می‌تواند خودش را به دلیل ارتکاب یک مورد عفو قرار دهد، گفت: «این مساله هرگز مورد دعوا نبوده است.»

او اضافه کرد: «این مساله ممكن است پیش بیاید یا پیش نیاید. اما سوالی است كه نیاز به تحلیل قانونی دارد كه دامنه قدرت بخشودگی تا کجا است؟ وقتی هنوز چنین فرضیه‌ای پیش نیامده و من مراحل بررسی آن را طی نکرده‌ام، پس هنوز سوالی نیست که بتوانم نظرم را درباره آن بگویم.»

دونالد ترامپ اکنون با تحقیقات قضایی درباره سوابق مالی خود و موسسه‌هایش توسط دادستان شهر نیویورک مواجه است. او همچنین به متحدان سیاسی و دوستانش بخشودگی داده است.

در این جلسه، قاضی برت در حالی که می‌گفت «هیچ‌کس از قانون بالاتر نیست.» دو بار از پاسخ مستقیم به این سوال خودداری کرد که آیا «رییس‌جمهوری که از اجرای دستور دادگاه امتناع می‌کند تهدیدی برای سیستم قانون اساسی جهت کنترل و توازن قوای سه‌گانه در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.»

قاضی برت گفت: «دیوان عالی نمی‌تواند بر رفتار رییس‌جمهور که آیا اطاعت می‌کند یا نمی‌کند، کنترل داشته باشد.» او تاکید کرد که احكام دیوان عالی «نیروی قانون» را دارد اما قدرت اجرایی ندارد و به سایر نهادهای دولت متكی است. برت اضافه کرد: «دادگاه می‌تواند قانون را اعلام كند و رای صادر نماید، اما كنترل چگونگی پاسخگویی نهادهای سیاسی را ندارد.»

در این جلسه همچنین مباحثی درباره بیمه مقرون به‌صرفه موسوم به اوباما مطرح شد. او در پاسخ به دموکراتها که پرسیدند اگر یک بخش از دستور بیمه مقرون به‌صرفه را خلاف قانون بداند، آیا به حذف کل آن رای خواهد داد یا نه. گفت: «اگر قانونی را بتوان نگاه داشت، این وظیفه قاضی است که آن را نگه دارد.»

او گفت در حقوق طرفدار «نظریه قابلیت جداسازی» مواد قانون است که طبق آن وقتی دادگاه حکم می‌کند که یك بخش از مجموعه دستورات، غیرقانونی است، از كنگره می‌خواهد که بقیه را نگاه دارند.

در این جلسه همچنین کوری بوکر، سناتور دموکرات، درباره مشکلات تبعیض نژادی در آمریکا ابراز نگرانی کرد و قاضی برت پاسخ داد «من كاملا متعهد هستم كه تمام قوانین منع تبعیض نژادی را برقرار كنم.»

قاضی برت، همچنین در این جلسه خطاب به زنان جوان آمریکایی گفت: «اراده کنید. اعتماد به نفس داشته باشید و بدانید چه می‌خواهید و سپس آن را بدست آورید.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More