شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاوروف از آمادگی روسیه برای رای به قطعنامه آتش‌بس در سوریه خبر داد

لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه خبر داده که روسیه آماده‌است تا به قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس سوریه رای دهد.

به گزارش رویترز، روز جمعه ۴ اسفند، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش آماده است تا به آتش‌بس پیشنهادی در سوریه رای دهد.

در حالی‌ که بمباران‌های یک هفته اخیر در غوطه شرقی در حومه دمشق بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشته‌است، فشارهای بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس در سوریه افزایش یافته است.

در عین حال، لاوروف به نقل از «خبرگزاری اینترفاکس» گفته که آمریکا و هم‌پیمانانش پیشنهاد اضافه‌کردن یک بند به قطعنامه مبنی بر تضمین پایبندی گروه‌های مسلح به آتش‌بس را رد کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل که از روز پنجشنبه سوم اسفند سرگرم بررسی پیش‌نویس یک قطعنامه برای آتش‌بس سی روزه در سوریه است، تا ساعاتی دیگر به این قطعنامه رای خواهد داد.

ناظران امید دارند تا این بار برخلاف چند تلاش ناموفق گذشته، این مهمترین نهاد بین‌المللی بتواند درگیری‌های داخلی سوریه را هرچند موقت متوقف کند تا امدادهای بین‌المللی به مردم محاصره‌ شده این منطقه برسد.

 

  • شورای امنیت درباره پیش‌نویس آتش‌بس در سوریه به زودی رأی‌گیری می‌کند

شورای امنیت قرار است روز جمعه چهارم اسفندماه، درباره پیش‌نویس برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه و تخلیه زخمی‌ها و بیماران از غوطه‌شرقی، رأی‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل، در حالی خود را برای رأی گیری پیش‌نویس آتش‌بس در سوریه آماده می‌کند که هنوز نظر روسیه که حامی بشار اسد است، درباره موافقت یا مخالفت با آن، مشخص نشده است.

همچنین مقام های رسمی ، اصابت شش موشک دیگر به غوطه شرقی در جنوب غرب این کشور را تایید کرده و از افزایش تلفات قربانیان  خبر داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در آخرین گزارش خود،  گفته که در پی بمباران رژیم سوریه و همپیمانانش علیه غوطه شرقی در نزدیکی  دمشق، از روز یکشنبه تا شب گذشته، ۴۱۶ غیرنظامی کشته شدند. همچنین ۲۱۰۰ نفر زخمی شدند.

دفتر هماهنگی کمک های سازمان ملل در سوریه،  وضعیت کنونی غوطه شرقی را ، «وحشتناک» خوانده و به گفته منابع محلی، در حملات روز پنجشنبه سوم اسفند ماه، دست کم چهل نفر دیگر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که در روزهای اخیر،  بسیاری از مردم،  از ترس اصابت موشک و خمپاره در حومه دمشق، در زیرزمین های خانه و مکان های امن به سر برده اند.

سازمان‌های کمک‌رسانی نیز گفته‌اند که بمباران‌ جنگنده‌های رژیم سوریه، ۱۲ بیمارستان را بمباران کردند که در پی آن، درمان زخمی‌ها ناممکن شده است.  

شورای امنیت، پنج‌شنبه شب،‌سوم اسفند ماه درباره اوضاع غوطه شرقی، جلسه اضطراری برگزار کرد.

در این جلسه، مارک لوکوک نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و کمک‌رسانی، که از ژنو از طریق ویدیوی مدار بسته سخن می‌گفت، تأکید کرد که ۸۰ درصد  از ساکنان غوطه شرقی، از کمبود غذا و برق، رنج می‌برند.

مارک لوکوک هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه در سوریه نیز گفته مردم غوطه شرقی، به رغم سرمای زمستان، بدون غذا و برق هستند.

پیش‌نویس آتش بس ۳۰ روزه در سوریه، که توسط سوئد و کویت، پیشنهاد شده است، در حالی به رأی گذاشته می‌شود که از آغاز بحران در این کشور در سال ۲۰۱۱، تاکنون ۱۱ بار از حق وتو، به سود دولت سوریه، استفاده کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More