شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایک پمپئو در سفر به اسرائیل: از بلندی‌های جولان بازدید می‌کنم

 

مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا، گفت در راستای سیاست دولت دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان از این منطقه دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت پمپئو که در بیت‌المقدس به سر می‌برد، روز پنجشنبه ۲۹ آبان‌ماه ضمن اشاره به برنامه بازدید از بلندی‌های جولان گفت: «شناسایی این منطقه، به عنوان بخشی از اسرائیل، تصمیمی بود که رییس‌ جمهوری ترامپ گرفت و از لحاظ تاریخی مهم و به سادگی به رسمیت شناختن واقعیت است.»

واشینگتن در سال ۲۰۱۹ میلادی حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از جولان را که این کشور در جنگ سال ۱۹۶۷ با سوریه تصاحب کرد به رسمیت شناخت. رویترز اشاره کرده الحاق این منطقه به اسرائیل از سوی سازمان ملل متحد و بیشتر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است.

در واکنش به اقدام پمپئو، سخنگوی محمود عباس، رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی، این بازدید از جولان را «مشارکت فعال در اشغال» آن خواند.

در سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از پمپئو و ترامپ برای سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه قدردانی کرد.

پمپئو در توییتی نوشت در ملاقات با نتانیاهو درباره «نفوذ شرورانه ایران و موفقیت پیمان تاریخی ابراهیم» صحبت کرده است.

او بر حمایت واشینگتن از اسرائیل تاکید کرد.

 

 

 

نتانیاهو در ملاقات با پمپئو از خروج آمریکا از برجام، تحریم رژیم ایران و کشتن قاسم سلیمانی ابراز رضایت کرد و گفت با عملی کردن کارزار فشار حداکثری، ایران در تنگنا قرار گرفته و حمایتش از نیروهای نیابتی‌اش در منطقه کاهش یافته است.

او افزود: «مستبدان نشسته در تهران شایسته مصونیت نیستند، نه از سابقه وحشتناک خود در رابطه با حقوق بشر و نه از خواست خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای با هدف صریح نابودی اسرائیل و اشغال خاورمیانه.»

وزیر خارجه آمریکا هم از افزایش اقدامات علیه تلاش‌هایی که برای انزوای دیپلماتیک و اقتصادی اسرائیل وجود دارد، خبر داد.

پمپئو گفت کشورش کارزارهای بایکوت و تحریم اسرائیل را به عنوان «یهودی‌ستیزی» به شمار می‌آورد.

دیده‌بان حقوق بشر با محکوم کردن این اظهارات پمپئو گفت او به غلط حمایت مسالمت‌آمیز از بایکوت اسرائیل را با یهودی‌ستیزی برابر می‌کند. 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More