شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجمع عمومی سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس ر‌أی داد

 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر، با رأی اکثریت، علیه تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان «پایتخت اسرائیل»، رأی داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در رأی‌گیری که در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت،  ۱۲۸ کشور از جمله کشورهای مسلمان و کشورهای اروپایی اعلام کردند که با هر نوع تغییر در وضعیت بیت‌المقدس مخالف هستند، ۹ کشور به آن رأی موافق دادند و رأی ۳۵ کشور نیز ممتنع بود.

سخنگوی محمود عباس قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل را «یک پیروزی برای فلسطین» خواند.
پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطینی، به آمریکا توصیه کرد که تصمیم به‌ گفته‌ی او «خطرناک» در شناسایی بیت‌المقدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» را لغو کند. وی گفت: «آمریکا «منزوی شده و فلسطینیان اطمینان دارند که کشورهای جهان با تکیه به تاریخ فلسطین و با توسل به منطق و حقوق اساسی یک ملت، رای می‌دهند.

در قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان عمومی ملل آمده است که هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر شود، ملغی محسوب می‌شود و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت رفتار کرده و از گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند.

در پی اعلام نتیجه رأی‌‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، گفت: «سازمان ملل خانه دروغ است؛ و چه بخواهد چه نخواهد؛ اورشلیم پایتخت اسرائیل است.»
او سیاست آمریکا در سازمان ملل را «شجاعانه» خواند و با تشکر از مواضع دونالد ترامپ و نیکی هیلی گفت: «خارج از دیوارهای سازمان ملل متحد، نظر کشورهای جهان در ارتباط با اسرائیل تغییر کرده و این امر سرانجام نیز به سازمان ملل رخنه خواهد کرد».

پیش از اعلام نتیجه رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، طی سخنانی هشدار داد: «تصمیم مجمع عمومی روی نگاهی که آمریکایی‌ها به سازمان ملل دارند تاثیر خواهد گذاشت، همین طور روی نگاهی که به کشورهایی داریم که به ما بی احترامی می‌کنند.» پیشتر نیز  او در پیام توئیتری تهدید کرد که واشنگتن اسامی کشورهای مخالف آمریکا را به خاطر خواهد سپرد.
ساعاتی پس از سخنان نیکی هیلی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در پیامی تلویزیونی کشورهایی مخالف تصمیم وی را تهدید به پایان دریافت کمک‌های مالی از آمریکا کرد و گفت «آنها میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار کمک مالی از ما می‌گیرند، بگذارید علیه ما رای بدهند. کلی صرفه‌جویی خواهیم کرد. برایمان مهم نیست. اما دیگر آن طور نیست که بتوانند علیه ما رای بدهند و بعد هم صدها میلیون دلار بهشان بدهیم.»

اظهار نظری که واکنش رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، را به‌دنبال داشت که از کشورهای عضو سازمان ملل خواست برای «مشتی دلار» رأی‌شان را به آمریکا  نفروشند.
 

بیت المقدس

 

آمریکا روز دوشنبه بیست وهفتم آذر، پیش‌نویس قطع‌نامه مصر درباره بیت‌المقدس در شورای امنیت سازمان‌ملل را وتو کرد. این پیش‌نویس هرگونه تصمیم درباره وضعیت بیت‌المقدس را فاقد وجهه قانونی دانسته بود.

دونالد ترامپ، روز ۱۵ آذر، بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. این اقدام با واکنش‌های بسیاری مواجه شد که این تصمیم را مغایر با قطع‌نامه‌های سازمان ملل می‌دانند.

آرای مجمع عمومی ضمانت اجرائی ندارد، اما ارزش نمادین دارد و  می‌تواند به‌عنوان انزوای سیاسی ایالات متحده در عرصه بین‌المللی تلقی شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More