شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محمد اسماعیل خان، فرمانده نیروهای مردمی هرات، در مقابل نیروهای طالبان تسلیم شد

 

در پی تصرف هرات از سوی طالبان،‌ محمد اسماعیل خان، فرمانده نیروهای مردمی در این ولایت، تسلیم نیروهای طالبان شد.

رسانه‌های افغانستان، از جمله طلوع‌نیوز، تایید کرده‌اند که علاوه بر اسماعیل خان، شمار زیادی از مقام‌های محلی هرات از جمله والی، فرمانده پلیس، رییس امنیت ملی و فرمانده لشکر ارتش در این ولایت تسلیم طالبان شدند.

تصاویر و ویدیویی از اسماعیل خان نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نیروهای طالبان در اطراف او دیده می‌شوند.

محمد اسماعیل خان در دولت حامد کرزی وزیر انرژی و آب و همچنین والی هرات بود و در ماه‌های اخیر رهبری «جهادی» و «مردمی» هرات برای مقابله با طالبان را در دست داشت.

 

وزیر دفاع بریتانیا: نگران بازگشت القاعده به افغانستان‌ام

همزمان با پیشروی طالبان در نقاط مختلف افغانستان، وزیر دفاع بریتانیا درباره سربرآوردن القاعده و همچنین وقوع جنگ داخلی در افغانستان هشدار داد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه ۲۲ مرداد در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: نگران بازگشت القاعده به افغانستان‌ام.

او با اشاره به اینکه «دولت‌های درمانده به بی‌ثباتی منجر می‌شوند»، گفت با پیشروی طالبان در افغانستان، بریتانیا به شدت نگران تهدیدهای امنیتی بیشتر است.

وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفت که کشورهای غربی نباید انتظار بهبود فوری وضعیت در کشورهایی همچون افغانستان را داشته باشند، اما باید شرایط را مدیریت کنند.

آمریکا خواهان توقف فوری حملات به شهرهاست

از سوی دیگر نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز گفته است ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرهاست.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با اشاره به دو روز مذاکرات فشرده قطر در ارتباط با تحولات افغانستان در توییترش نوشت: «ما خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها و یک راه‌حل سیاسی هستیم و هشدار می‌دهیم حکومت روی کار آمده با زور، حکومتی مطرود خواهد بود»

خلیل‌زاد همچنین در توییتر خود نسخه‌ای از بیانیه دولت قطر در پایان مذاکرات دوحه را منتشر کرده است.

قطر،‌ به عنوان میزبان مذاکرات، در ماده ۹ این بیانیه گفته است که طرفین شرکت‌کننده در این مذاکرات باید مراتب حمایت و قدردانی‌شان را به قطر، به‌دلیل تلاش‌ها در زمینه دستیابی به صلح در افغانستان، اعلام کنند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More