شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مخالفت اعضای شورای امنیت با تصمیم دولت آمریکا درباره بیت‌المقدس

 

روز جمعه هفدهم آذرماه، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان‌ملل، به درخواست هشت کشور، جهت بررسی تصمیم جنجالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، برگزار شد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، نیکولای ملادینوف، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در گفت‌وگوهای صلح خارومیانه، نخستین سخنران این نشست بود. او ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا، تأکید کرد که سرنوشت بیت‌المقدس باید ازطریق مذاکرات مشخص شود.  ملادینوف با ابراز نگرانی پیرامون افزایش خشونت احتمالی درپی تصمیم آمریکا درباره قدس، درمورد تصمیم‌های یک‌جانبه که سازمان ملل را از گفت‌وگوهای صلح دور کند، هشدار داد.

نماینده سازمان ملل، ضمن اعلام این‌که وضعیت بیت‌المقدس باید ازطریق گفت‌وگو مشخص شود، افزود: «سازمان ملل، بارها تأکید کرده است که تغییر در وضعیت قدس، می‌تواند به تضعیف روند صلح خاورمیانه بینجامد».

در این نشست، نماینده سوئد تأکید کرد که تصمیم ترامپ، در تعارض با قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

نماینده فرانسه نیز در نشست اضطراری شورای امنیت، خواستار خویشتن‌داری و جلوگیری از بحرانی‌شدن اوضاع در خاورمیانه شد و گفت که مسأله بیت‌المقدس باید ازطریق مذاکرات حل‌وفصل شود.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که کشورش الحاق قدس شرقی به اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسد و این شهر را بخشی از سرزمین‌های اشغالی می‌داند.

همچنین نماینده بریتانیا نیز با تأکید بر این‌که سفارت کشورش در تل‌آویو باقی خواهد ماند، گفت که اقدامات یک‌جانبه، دست‌یابی به صلح را با خطر روبرو خواهد کرد. او گفت که کشورش به توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷، پای‌بند است.

از سوی دیگر، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در واکنش به مخالفت اعضای موقت و دائم شورای امنیت، از تصمیم دونالد ترامپ دفاع کرد و گفت: «مرز قدس را اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعیین می‌کنند».

او در دفاع از مواضع اسرائیل گفت:« این کشور مجبور به پذیرش توافقی که منافع آن را در نظر نگیرد، نخواهد شد».

هیلی در عین حال، بر پای‌بندی آمریکا به حمایت از روند گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائيلی نیز تأکید کرد.

عمرو عبدالطیف، نماینده دائم مصر در سازمان ملل متحد، در این نشست، گفت: «جامعه جهانی، بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل نخواهد شناخت». او افزود که مصر، تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا را به این شهر، محکوم می‌کند.

نماینده فلسطین نیز ضمن هشدار از پیامدهای تصمیم ترامپ درباره قدس، خواستار عقب‌نشینی ایالات متحده آمریکا از این تصمیم شد. او تأکید کرد که تصمیم ترامپ، در تعارض با قطع‌نامه‌های شورای امنیت درباره قضیه فلسطین است.

نماینده روسیه نیز در این جلسه تأکید کرد که کشورش بیت‌المقدس شرقی را پایتخت فلسطین و بیت‌المقدس غربی را پایتخت اسرائیل می‌داند. نماینده روسیه، خواستار توضیح آمریکا درباره این تصمیم شد.

در این نشست، نماینده اسرائیل، ضمن تقدیر از رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرد که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل بوده است و خواهد ماند.  

اما نماینده اردن، به‌عنوان آخرین سخنران گفت که تصمیم ترامپ غیرقانونی و در تعارض با قطع‌نامه‌های بین‌المللی است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More