شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مسعود بارزانی بار دیگر از تصمیمش مبنی بر برگزاری رفراندوم استقلال دفاع کرد

 

مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان در نشست انجمن کادر رهبری حزب دمکرات کردستان (پارتی) به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «کردستان ۲۴،» بارزانی روز یکشنبه ۵ آذرماه در اربیل در گردهمایی بزرگی از اعضای حزبش از مناطق کرکوک و گرمیان گفت: "ملت ما شکست نخورد بلکه به آن خیانت شد، شکست تنها زمانی است که اراده‌ای نماند."

این اولین دیدارعمومی وی پس از اعلام استعفایش در تاریخ ۷ آبان امسال است. وی با قربانیان حوادث آبان ماه در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عمیقا اظهار همدردی کرد و به واکاوی حمله عراق به این مناطق به صورتی تفصیلی پرداخت.

روز دوشنبه ۲۴ آبان امسال نیروهای دولت عراق  طی عملیاتی کرکوک و تمامی مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل را دوباره در کنترل گرفتند.  این عملیات سه هفته پس از برگزاری رفراندوم استقلال کردستان که مخالفت‌های داخلی و خارجی زیادی را برانگیخت، انجام شد. قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی ازجمله آمریکا از مقامات اقلیم خواسته بودند تا رفراندوم را به تعویق بیندازد.

مسعود بارزانی در این نشست از تصمیمش برای برگزاری رفراندوم دفاع کرد و افزود که دولت عراق برای این عملیات مدت‌ها قبل از رفراندوم برنامه‌ریزی کرده بود.

وی دلیل اصلی شکست در جبهه کرکوک را خیانت بخشی از رهبری یک حزب دانست و گفت اگر این خیانت روی نمی‌داد کردستان اکنون در وضعیتی دیگر بود. اشاره وی به جناحی از حزب اتحادیه میهنی کردستان است که به نیروهای تحت فرمانشان دستور عقب‌نشینی داده و باعث استقرار نیروهای دولتی عراق در این مناطق شد.

بارزانی در ادامه سخنانش گفت: " هویت کردستانی کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه با تهاجم، اسلحه و خیانت هرگزتغییر نخواهد کرد."

دولت عراق پس از کنترل کرکوک فشارهای سیاسی و اقتصادی زیادی را به اقلیم وارد کرده است و حتی از قصدش برای محدود‌کردن خودمختاری اقلیم خبر‌داد.

علیرغم تلاش‌های داخلی و خارجی پس از دو ماه التهاب‌آور اخیر، هنوز روند مذاکرات بین بغداد و اربیل کلیک نخورده‌است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More