شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مصر برای آشتی دادن فلسطینیان گذرگاه رفح را بازگشایی کرد

 

در حالی که احزاب فلسطینی در قاهره جمع شده‌اند تا در زمینه برگزاری انتخابات آینده در سرزمین‌های فلسطینی مذاکره کنند، مصر مرز خود با نوار غزه را بازگشایی کرد.

پیشتر گشایش این مرز با تعیین یک مهلت زمانی مشخص و معمولا سه یا چهار روزه صورت می‌گرفت.

رویترز نیز روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن به نقل از دو منبع آگاه مصری اعلام کرد با بازگشایی مرز، یک اتوبوس حامل فلسطینیان وارد مصر شد.

این منابع آگاه باز بودن گذرگاه رفح «تا اطلاع بعدی» را تایید کردند. 

در حالی که مذاکرات ۱۴ حزب و تشکل مختلف فلسطینی، از جمله گروه‌های فتح و حماس، از روز دوشنبه تحت نظارت دولت مصر در جریان است، این اقدام دولت قاهره به عنوان مشوقی برای رسیدن به یک آشتی میان گروه‌های فلسطینی ارزیابی شده است.

رویترز به نقل از منابع فلسطینی حاضر در مذاکرات قاهره نوشت مقام‌های اطلاعاتی مصر اعلام کرده‌اند این تصمیم با هدف ایجاد بهترین فضا در مذاکرات صورت گرفته است.

مصر در چهارده سال گذشته در تلاش بوده تا گروه‌های فلسطینی را با یکدیگر آشتی دهد، اما اختلافات میان گروه‌های مختلف فلسطینی به ویژه دو گروه رقیب حماس و فتح موجب شده که از ۱۵ سال پیش تاکنون در سرزمین‌های فلسطینی انتخابات برگزار نشود.

جنبش فتح، به رهبری محمود عباس، یک جنبش ملی‌گرا لائیک و مورد حمایت غرب است که برای رسیدن به صلح با اسرائیل تلاش می‌کند، اما جنبش اسلامگرای حماس مخالف هرگونه مذاکره با اسرائیل است.

اگر مذاکرات گروه‌های فلسطینی که روز سه‌شنبه به پایان برسد، نتیجه‌بخش باشد، با برگزاری یک انتخابات واحد در غزه، کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس، این مناطق یک دولت واحد خواهند داشت.

اکنون تشکیلات خودگردان فلسطینی کنترل محدود کرانه غربی رود اردن را برعهده دارد و نوار غزه با مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربع و حدود دو میلیون فلسطینی از سوی حماس کنترل می‌شود.

گذرگاه مرزی رفح تنها معبر نوار غزه به سوی جهان است که از سوی اسرائیل کنترل نمی‌شود. 

این گذرگاه طی سال‌های اخیر اغلب بسته بوده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More