شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون منتصب جان بولتون در کانون انتقاد گروه‌های کلیمی و مسلمان

 

به گزارش وال استریت ژورنال، انتصاب یک تحلیلگر سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) به معاونت مشاور امنیت ملی رییس جمهور، به‌خاطر دیدگاه‌های جنجالی‌اش درباره اسلام، انتقاد گروه‌های مدافع حقوق کلیمیان و مسلمانان را برانگیخته است.

اتحادیه ضد افترا، شورای روابط اسلامی آمریکا و گروه‌های دیگر می‌گویند فِرد فلیتز به‌خاطر تبلیغ دیدگاه‌های اسلام‌هراسانه نباید ریاست دفتر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا را برعهده داشته باشد.

آقای فلیتز به‌عنوان یک تحلیلگر محافظه‌کار، خواستار اعلام جنگ علیه جنبش جهاد بین‌المللی شده، مدعی‌شده که اکثر مساجد در آمریکا محلی برای خرابکاری یا ترویج خشونت‌اند و تلاش‌هایی که برای گفت‌وگو بین ادیان صورت می‌گیرد را اقدامی ازسوی «جهادی‌های مخفی» توصیف کرده که در تلاش‌اند تا ارزش‌های دموکراتیک آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهند.

به گفته منتقدان، تصمیم آقای بولتون برای انتصاب آقای فلیتز به این سِمَت کلیدی در کاخ سفید، نشان می‌دهد که مشاور امنیت ملی درصدد بازگشت به رویکرد مواجهه‌جویانه‌ای علیه اسلام است که نخستین مشاور امنیت ملی منصوب دونالد ترامپ، یعنی ژنرال بازنشته، مایک فلین، به‌دنبال آن بود.

اسکات سیمسون، مدیر روابط‌عمومی سازمان غیردولتی وکلای مسلمان می‌گوید، «انتصاب فرد فلیتز، نشانه محکمی از اولویت‌داشتن هراس‌افکنی و نژاد‌پرستی نسبت‌به دغدغه‌های واقعی امنیت ملی در دولت است».

آقای فلیتز مستقیماً به درخواست وال استریت ژورنال برای واکنش به این انتقادها جوابی نداده است؛ اما روز پنج‌شنبه ۳۱ ماه مه، یک مقام ارشد دولت آمریکا، انتقاداتی که نسبت به او شده است را «تلاشی عامدانه ازسوی (جناح) چپ برای بدنام کردن دولت» توصیف کرد.

فلیتز تا پیش از انتصاب به این سِمَت، در مقام معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مرکز سیاست امنیتی که یک اندیشکده محافظه‌کار است، مشغول به کار بود؛ اندیشکده‌ای که به‌خاطر مواضعش نسبت‌به اسلام، ازسوی یک گروه مدافع حقوق مدنی، مرکزی برای گسترش و انتشار نفرت نژادی توصیف شده است.

فرانک گفنئی، بنیانگذار مرکز سیاست امنیتی نیز منتقدان آقای فلیتز را به باد انتقاد گرفته است. به گفته آقای گفنئی، «به‌جای نگرانی از سراسیمگی مدافعان تروریست‌ها و حامیان آنها از محول کردن این نقش‌ کلیدی به فرد فلیتز توسط دونالد ترامپ، مردم آمریکا باید خوشحال باشند که نشانه جدیدی حاکی از اراده رییس جمهور برای وفاداری به وعده‌اش مبنی‌بر امن و باعظمت کردن آمریکا ظهور کرده است».

یک مقام ارشد دولتی به وال استریت ژورنال گفته، انتقاداتی که علیه آقای فلیتز مطرح شده، محصول جانبی گروه‌های فعال غیردولتی متمایل‌به جناح چپ است که از سابقه طولانی نقد این گروه‌ها توسط آقای فلیتز منشأ می‌گیرد.

آقای فلیتز نزدیک دو دهه در سازمان سیا خدمت کرده و زمانی که آقای بولتون معاون کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا بود، ریاست دفتر او را برعهده داشته است. از سال ۲۰۱۱ به بعد، آقای فلیتز به‌عنوان یک تحلیلگر محافظه‌کار و پژوهشگر فعال بوده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، کتابی به قلم او و چند نویسنده دیگر، تحت عنوان «استراتژی آزادی امن» منتشر شد. در این کتاب طرحی برای اعلام جنگ رسمی ایالات متحده علیه جهاد جهانی تشریح شده است که شامل عملیات سری نیز می‌شود.

به نوشته مؤلفان کتاب، ۸۰٪ از مساجد آمریکا «در بهترین حالت، مراکزی برای ترویج خرابکاری و در بدترین حالت، کانون‌هایی برای ترویج خشونت هستند و باید با آنها برخورد شود».

نویسندگان این کتاب همچنین مدعی‌اند که «اکثریت مسلمانان و علمای اسلامی» از تلاش برای اعمال قانون شریعت در سراسر جهان حمایت می‌کنند.

مقام‌های دولت آمریکا در پاسخ به منتقدان فرد فلیتز، می‌گویند بعید است آقای فلیتز هیچ نقش مهمی در سیاستگذاری ایفا کند، چون به‌عنوان رییس دفتر آقای بولتون، تمرکز او بیشتر بر مسائل اداری خواهد بود.

در آغاز به کار دولت ترامپ، آقای فلین (مشاور امنیت ملی سابق) شماری از افرادی که به داشتن مواضع جنجالی درمورد نحوه برخورد با اسلام‌گرایی افراطی اشتهار داشتند را به شورای امنیت ملی دعوت کرد. وقتی کمتر از یک ماه بعد، آقای فلین مجبور به استعفا شد، ژنرال مک‌مستر جای او را گرفت که از به‌کار بردن اصطلاح «تروریسم اسلام افراطی» پرهیز می‌کرد؛ اصطلاحی که در جریان تبلیغات ریاست‌جمهوری توسط آقای ترامپ استفاده شده بود.

ترامپ در ماه مارس، جان بولتون را به‌جای ژنرال مک‌مستر منصوب کرد و بولتون به‌تدریج در حال نصب‌کردن تیم خود در شورای امنیت ملی آمریکاست.

این گزارش به قلم دیون نیسنبام تنظیم شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More