شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های آمریکا: پنتاگون همزمان با کاهش حضور نظامی در خاورمیانه به دنبال کمک به ریاض است

 

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند همزمان با اجرای دستور جو بایدن، ‌رییس‌ جمهوری آمریکا، برای آغاز روند کاهش حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس، پنتاگون گروهی از کارشناسان نظامی را برای کمک به عربستان سعودی در زمینه حفاظت از تاسیسات و سازه‌های نفتی این کشور تشکیل داده است. 

روزنامه وال‌‌استریت ‌ژورنال روز پنجشنبه ۱۲ فروردین‌ماه گزارش داد در راستای کاهش حضور نظامی آمریکا،‌ دست‌کم سه باتری ضدموشک پاتریوت را از خاورمیانه از جمله از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی خارج شده است. این اولین گام‌های تلاش واشینگتن برای احیای جایگاه نظامی جهانی ایالات متحده به دور از خاورمیانه عنوان شده است.  

این تغییرات همزمان با آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی هدف حملات موشکی و پهپادی از داخل یمن و عراق قرار دارد.

در همین زمینه، به نوشته وال‌استریت ژورنال، پنتاگون گروهی متشکل از کارشناسان سیاست‌های دفاعی و نظامی را تشکیل داده تا راهی برای کمک به ریاض در راستای مقابله با حملات نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران بیابند.

گزینه‌های روی میز در این زمینه شامل فروش سلاح‌های دفاعی خاص، گسترش اشتراک اطلاعاتی و آموزش‌های بیشتر است. تلاش پنتاگون برای یافتن راه‌های بیشتر برای کمک به عربستان سعودی برای دفاع از خود قبلا علنی نشده بود.

با این حال، وال ‌استریت ‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکا نوشته برخی قابلیت‌ها از جمله ناو هواپیمابر آمریکا هم از خاورمیانه به سایر نقاط جهان منتقل می‌شوند تا نیازهای نظامی آمریکا در مناطق دیگر را تامین کنند.

علاوه بر این، به گفته‌ این مقام‌ها، اقداماتی دیگر برای کاهش حضور نظامی در منطقه در حال بررسی است. این تغییرات به معنای آن است که چندین هزار سرباز ارتش آمریکا نیز منطقه را در طول زمان ترک خواهند کرد.

در هفته‌های گذشته، حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی از جمله تاسیسات نفتی این کشور شدت بیشتری گرفته است.

ششم فروردن یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های‌ یمن، ابعاد حملات این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی را گسترده‌تر از گزارش‌های منتشر شده توصیف کرد. او گفت که شبه‌نظامیان حوثی در حمله اخیر خود به خاک عربستان سعودی از ۱۸ پهپاد و هشت موشک بالستیک استفاده کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More