شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مكرون: درصورت اثبات به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی، به سوریه حمله می‌کنیم

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است در صورتی که فرانسه به شواهدی محکمی مبنی بر استفاده نیروهای بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان دست یابد، به سوریه حمله خواهد کرد.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور فرانسه شامگاه سه‌شنبه ۲۴ بهمن، با اشاره به احتمال استفاده نیروهای دولتی سوریه از تسلیحات شیمیایی گفت که «به هر مکانی که این سلاحها در آنجا ساخته و شلیک شده‌اند، حمله خواهیم کرد. خط قرمزها باید محترم شمرده شود».

او در این زمینه افزود: «اما سرویس‌های اطلاعاتی ما تاکنون به شواهد محکمی برای اثبات استفاه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در سوریه دست نیافته‌اند».  

این در حالی‌ست که «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» مستقر در لاهه هلند اخیرا اعلام کرد که به شواهد جدیدی دست یافته که نشان می‌دهد حکومت بشار اسد مسؤول حمله شیمیایی در تابستان ۱۳۹۲، به منطقه غوطه در حومه دمشق بوده است.  

حمله شیمیایی به غوطه با گاز سمی سرین در ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ به مرگ صدها غیرنظامی منجر شد و بزرگترین حمله شیمیایی در جنگ داخلی هفت ساله سوریه به شمار می‌رود.

رئیس جمهور فرانسه در حین تاکید بر اینکه «پس از دست‌یابی به این شواهد، به آنچه گفتم عمل خواهم کرد» افزود که اولویت کشورش، همچنان مبارزه با تروریسم خواهد ماند.

او در بخش دیگری از سخنانش، خواستار برگزاری نشستی بین‌المللی درباره آینده سوریه در یکی از کشورهای منطقه شد.

مکرون روز جمعه گذشته، در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، درباره احتمال استفاده رژیم سوریه از بمب‌های سمی کلر علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی و ادلب سخن گفت.  

دولت سوریه این اتهامات را رد کرده و می‌گوید تنها مخالفان مسلح و افراطی را هدف قرار می‌دهد.

نیروهای ارتش دولتی سوریه که از سوی روسیه و ایران حمایت می‌شوند، هفته گذشته در چندین نوبت، دو منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق و استان ادلب در شمال غرب سوریه را هدف حملات هوایی قرار دادند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» مستقر در بریتانیا گفته که نیروهای بشار اسد در برخی از این حملات به‌ویژه در غوطه شرقی، از گاز سمی کلر علیه غیرنظامیان استفاده کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More