شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ماه ژوئیه گرم‌تر از میانگین سه دهه قرن بیستم شد

موج گرما آمده است تا چهار سال دیگر بماند

 

پیش‌بینی تازه محقق‌های فرانسوی و بریتانیایی می‌گوید موج گرمای امسال دست‌کم تا چهار سال پیش‌رو امتداد خواهد داشت و همزمان سازمان ملی هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) گفت، دمای ماه ژوئیه امسال زمین، ۷۸ صدم درجه سانتی‌گراد گرم‌تراز میانگین دمای آن در سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ میلادی بوده است.

بدین‌ترتیب، ژوئیه به ۴۰۳‌امین ماه متوالی تبدیل شد که دمای میانگین زمین بالاتر از میانگین دما در مقایسه با پیش از عصر صنعتی شدن در اواخر قرن نوزدهم میلادی بود.

در کنار آن، سازمان هواشناسی آمریکا می‌گوید میانگین دمای ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه امسال در این کشور بالاتر از تمامی سال‌های ۱۸۹۵ میلادی تاکنون بوده است.

 

نقشه ناسا از گرما در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ در زمین

توضیح: تصویر ناسا از مقایسه دمایی ماه ژوئیه ۲۰۱۸ با میانگین سال‌‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ میلادی

 

وقفه در گرمایش زمین پایان گرفته است

محقق‌های دانشگاه ساوث‌همپتن در بریتانیا و مرکز تحقیقات علمی ملی فرانسه، در مقاله مشترک‌شان در ژورنال نیچر (مجله طبیعت) می‌گویند به‌رغم آن‌که سال‌های اخیر زمین در میان گرم‌ترین سال‌های تاریخ بشر بوده‌اند، ولی درحقیقت گرمایش زمین دچار وقفه‌ای کوتاه‌مدت شده بود.

هرچند با پایان این وقفه، درسال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، به مدت پنج سال، موج گرما ممتد خواهد بود.

تابستان امسال در نیم‌کره شمالی، همراه با شکسته شدن رکوردهای دمایی در نقاط مختلف و همچنین مرگ مردمان بر اثر سکته گرما از توکیو در ژاپن تا مونترال در کانادا همراه بود.

این درحالیست که در شمال مدار قطب شمال آتش در منابع طبیعی همچنان می‌سوزد و در نیم‌کره جنوبی نیز دراسترالیا و در فصل زمستان، بخش‌هایی از حومه شهر سیدنی به‌خاطر آتش‌سوزی در منابع طبیعی تخلیه شده‌اند.

به نوشته مقاله این محققان، سال ۲۰۱۷ میلادی، ۴۱ ا‌مین سال متوالی بود که دمای میانگین زمین، بالاتر از میانگین دمای زمین در قرن بیستم میلادی بود.

البته در فهرست گرم‌ترین سال‌های زمین، ۲۰۱۶ همچنان رکوردار گرم‌ترین سال تاریخ بشر است و ۲۰۱۷ همچنان گرم‌ترین سالی است که در آن پدیده «ال‌ نینو» روی نداده است.

همچنین ۹ سال از ۱۰ سال فهرست گرم‌ترین سال‌های زمین، پس از سال ۲۰۰۰ میلادی بوده‌اند.

گرمایش زمین ناشی از فعالیت صنعتی و سبک‌زندگی انسان، بانی انباشت گازهای گلخانه‌ای در زمین شده است که به گرمایش زمین شکل داده‌اند.

این گرمایش تاکنون دمای میانگین زمین را ۱ درجه سانتی‌گراد در مقایسه با شروع عصر صنعتی شدن در اواخر قرن نوزدهم افزایش داده است و سازمان ملل پیش‌بینی کرده است که دمای میانگین زمین تا ۲۱۰۰ میلادی، دست‌کم ۳ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده باشد.

محقق‌های این دو مرکز می‌گویند که پدیده‌های ال‌ نینو و لا‌ نینا هم در شکل‌گیری دماهای اخیر زمین نقشی موثر داشته‌اند.

ال‌ نینو همانند یک تب است که در اقیانوس آرام شروع می‌شود و به دیگر نقاط زمین بسط می‌یابد و لا‌نینا همانند سرمایی است که پس از تب سراغ بدن می‌آید.

این تحقیق می‌گوید زمین برای یک دهه ممتد دچار تبی طولانی شده بود و سپس برای دوره‌ای کوتاه، به‌رغم این‌که دمای میانگین بالا بود، ولی نقاط مختلف زمین شاهد موج گرمایی ممتد نبودند، این موج گرما دوباره بازگشته است تا بماند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More