شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

موگرینی: حضور اتحادیه اروپا در خاورمیانه افزایش می‌یابد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر به کویت از تقویت حضور دیپلماتیک اتحادیه اروپا در خاورمیانه خبر داد.

او روز یکشنبه ۲۳ تیر در مراسم گشایش دفتر این اتحادیه در کویت گفت: «اتحادیه اروپا حضور و تعهد خود در منطقه خاورمیانه را افزایش خواهد داد.»

موگرینی کویت را یک «شریک طبیعی» اتحادیه اروپا دانست و گفت: «در این تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، کویت یک صدای خردمند و نیروی صلح است.»

او تاکید کرد: «آنچه در خلیج [فارس] روی می‌دهد برای اروپا مهم است و آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد برای کشورهای خلیج [فارس] هم مهم است.»

دفتر اتحادیه اروپا در کویت، سومین دفتر این اتحادیه در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

پیش‌تر دفتر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۴ در ریاض و در سال ۲۰۱۳ در ابوظبی گشایش یافت. 

افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در کویت همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس میان ایران و آمریکاست.

همچنین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس طی دو سال گذشته درگیر بحران رابطه میان قطر با عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر بوده‌اند.

در میان این کشورها، کویت اولین کشوری است که در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای در زمینه همکاری‌های دوجانبه با اتحادیه اروپا امضا کرده است.

موگرینی یک روز پیش از سفر به کویت، به عراق سفر کرد و طی کنفرانس رسانه‌ای مشترک با وزیر خارجه عراق در بغداد نسبت به هرگونه «ماجراجویی‌ و محاسبه خطرناک» در خاورمیانه و عراق هشدار داد.

او گفت: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های عراق برای کاهش تنش‌های رو به رشد میان ایران و آمریکا پشتیانی می‌کند زیرا این تنش می‌تواند پیامدهایی خطرناک برای همه طرف‌ها در منطقه داشته باشد.»

همچنین همزمان با سفر موگرینی به کویت، شیخ یوسف عبدالله ناصر آل صباح، رییس اداره بنادر این کشور از اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ امنیت بنادر کویت مقابل هرگونه وضعیت احتمالی خبر داده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More