شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: تحولات ترکیه، ورود آنکارا به اتحادیه اروپا را مسدود می‌کند

 

دیدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و رجب طیب اردغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پاریس با یک کنفرانس خبری مشترک بین طرفین پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه ۱۵دی‌ماه، روسای جمهور فرانسه و ترکیه دیدار کرده و بر سر مسائل عمدتا حقوق بشری و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به مذاکره و گفت‌وگو پرداختند.

امانوئل مکرون در این کنفرانس خبری گفت: «تحولات سیاسی اخیر در ترکیه ورود این کشور به اتحادیه اروپا را عملا مسدود می‌کند و پیشرفت در این خصوص ممکن نیست.»

در مقابل رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ترک‌ها از  نیم‌قرن انتظار برای به عضویت درآمدن به این اتحادیه خسته شده‌اند.

این در حالی‌است که مکرون از یک هفته پیش از این دیدار گفته بود که محور گفت‌وگو‌ها در این دیدار بر سر مسائل حقوق‌ بشر در ترکیه خواهد بود. امری که به امید ترکیه برای از سرگیری روابط نزدیک خود با این اتحادیه مهر پایان زد. پس از یک سال تنش در روابط ترکیه با دولت‌های اروپایی بر سر مسائلی همچون نحوه برخورد ترکیه با نیروهای مخالف دولت و اقلیت‌های قومی مانند کردها، دولت اردوغان خواستار بهبود این روابط شده‌است.

اندکی پس از شکست کودتای نظامیان در تابستان سال گذشته در ترکیه، دولت تحت رهبری اردوغان، دست به یک رشته اقدامات تنبیهی برای عاملین کودتا زد. اما نحوه برخورد این کشور با عاملین این کودتا به یک چالش بزرگ حقوق بشری برای دولت اردغان تبدیل شد. بیش از ۱۴۰هزار نفر تاکنون دستگیر شده‌اند و ۵۰ هزار کارمند دولتی اخراج شده‌اند، امری که از جانب اتحادیه اروپا و برخی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. منتقدان می‌گویند اردوغان از کودتای نافرجام برای سرکوب مخالفان خود استفاده کرده است. مکرون گفته است که ترکیه به شیوه‌ای کاملا واضح از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است و این امر تبعات خود را خواهد داشت. تبعاتی که نشانه‌های آن در کنفرانس خبری امروز تاحدود زیادی بروز کرد.

ترکیه همچنین به‌عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان شناخته شده‌است و این امر نیز برای روند پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا به مانعی جدی تبدیل شده است.

مکرون در این کنفرانس خبری همچنین افزود: «دمکراسی‌ها باید به طور کامل به سروری قانون احترام بگذارند. ترکیه به جای «عضویت کامل» در اتحادیه می‌تواند به عنوان یک شریک اروپا باقی بماند.»

اردغان در پاسخ گفت: «این موضوع به امری خسته‌کننده برای ملت‌مان تبدیل شده، ما بایستی در این مورد یک تصمیم جدی بگیریم.» وی به جزئیات این تصمیم اشاره‌ای نکرد.

روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اکنون به‌دلیل نقض ۳۵ فصل از مواد قانون این اتحادیه مسدود شده‌است. انسدادی که با اظهارات امروز رئیس‌جمهور فرانسه مشکل بتوان برای آن راه‌حلی یافت.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More