شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

میزان قدرت انفجار آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی از آغاز تا به امروز

 

کره‌شمالی برنامه هسته‌ای خود را از سال ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده و برای پیوستن به باشگاه کشورهای هسته‌ای جهان تلاش بسیار کرده است.

این کشور از آغاز سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون در راستای افزایش توان هسته‌ای خود، ۶ آزمایش هسته‌ای گوناگون را با قدرت انفجاری مختلف آزمایش کرده است.

این آزمایش‌ها در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، دو آزمایش در سال ۲۰۱۶ و یک آزمایش در سال جاری میلادی صورت گرفته است.

 

  • ۹ اکتبر ۲۰۰۶

قدرت انفجاری: ۰/۷ کیلوتن

کره‌شمالی با انجام یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی نشان داد که این کشور در گذشته مشغول برنامه‌ریزی برای دستیابی به نیروی هسته‌ای بوده است.

در پاسخ به این آزمایش سازمان ملل متحد انجام هرگونه آزمایش موشکی و یا هسته‌ای توسط کره‌شمالی را ممنوع اعلام کرد.

 

  • ۲۵ می ۲۰۰۹

قدرت انفجاری: ۵/۴ کیلوتن

خبرگزاری کره‌شمالی گزارش‌هایی را مبنی بر پرتاب سه موشک میان‌برد از پایگاهی نظامی در سواحل شرقی این کشور، پس از یک انفجار اتمی زیرزمینی خبر داد. بر اساس گزارش‌های منتشره قدرت این آزمایش معادل بمب اتمی به کار رفته در هیروشیما توسط آمریکا بود.

باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا، این آزمایش را محکوم و به کره شمالی در رابطه با تحرکات اتمی وموشکی‌اش اخطار داد.

او گفت:« کره‌شمالی،تنها در صورتی مورد پذیرش جامعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت که از تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی دست بردارد.»

 

  • ۱۲ فوریه ۲۰۱۳

قدرت انفجاری: ۱۲/۲تا ۱۶ کیلوتن

پیونگ‌یانگ از آزمایش یک دستگاه انفجاری اتمی خبر داد. خبرگزاری ملی کره شمالی از دقیق و بی خطر بودن این آزمایش گزارش داد. این خبرگزاری، آزمایش انجام شده را با دستگاهی سبک‌تر و قدرت انفجاری بیشتری نسبت به آزمایش گذشته اعلام کرد.

در ماه مارچ همان سال، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای تقویت و گسترش تحریم‌های موجود برعلیه کره شمالی به تصویب رساند. این قطعانمه سومین قطعنامه بر علیه کره شمالی از سال ۲۰۰۶ است.

 

  • ۶ ژانویه ۲۰۱۶

قدرت انفجاری: ۷/۱ تا ۱۵/۵ کیلوتن

پیونگ یانگ از اولین آزمایش بمب هیدروژنی خود خبر می‌دهد که به صورت زیر زمینی انجام شد. این آزمایش نشان دهنده جهش بزرگی در توانایی‌های هسته‌ای این کشور است. تلویزیون دولتی کره‌شمالی از پیوستن این کشور به صف کشورهای پیشرفته هسته‌ای خبر می‌دهد.با این وجود برخی از کارشناسان این ادعاها را غیرواقعی خوانده و براین باور بودند که این آزمایش بیشتر با بکارگیری اورانیوم و پلوتونیوم انجام شده است.

در ماه مارس همان سال سازمان ملل تحریم‌های بیشتری را بر علیه کره‌شمالی تصویب کرد.

 

  • ۹ سپتامبر ۲۰۱۶

قدرت انفجاری: ۱۵تا ۲۵ کیلوتن

کره‌شمالی از آزمایش موفقیت آمیز یک کلاهک که قابلیت قرار گرفتن بر روی موشک بالستیک را دارد خبر داد.این بدان معنی بود که دامنه حمله موشکی کشور بسیار افزایش یافته بود.

پارک گون هه،رئیس جمهورکره‌جنوبی، با واژه «بی‌پروایی جنایتکارانه» از کیم جونگ اون انتقاد کرد.

سازمان ملل تحریم‌های سخت‌تری را بر علیه این کشور وضع می کند.

 

  • ۳ سپتامبر ۲۰۱۷

قدرت انفجاری: ۷۰ کیلوتن (نیروی تخمینی اولیه)

کره‌شمالی بزرگ‌ترین بمب هیدروژنی خود را آزمایش می‌کند. زمین‌لرزه ناشی از قدرت انفجاری این آزمایش به حدی است که ارتعاشات آن در مناطق دوری چون ولادی وستوک احساس می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط تلویزیون دولتی کره‌شمالی،این آزمایش برای تکنولوژی کنترل قدرت نیروی هسته‌ای صورت گرفت.به گفته‌ی این رسانه این آزمایش طراحی جدیدی برای تولید بمبی هیدروژنی، جهت نصب بر روی موشک‌های بالستیک میان قاره‌ای بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این آزمایش را با «دولت سرکش» نامیدن کره‌شمالی محکوم کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More