شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار قدرت‌های اروپایی و عربستان سعودی به ایران: غنی‌سازی ۶۰ درصد نمی‌تواند صلح‌آمیز تلقی شود

 

همزمان با هشدار آمریکا درباره «تحریک‌آمیز» بودن غنی‌سازی ۶۰ درصد توسط ایران، سه کشور اروپایی آن را خارج از حوزه نیازهای غیر نظامی جمهوری اسلامی دانستند و عربستان سعودی هم اعلام کرد نمی‌تواند این اقدام را بخشی از برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای بداند.

سخنگوهای وزارت خارجه سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان روز چهارشنبه ۲۵ فروردین‌ماه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران هیچ «نیاز موجه غیرنظامی» برای غنی‌سازی در این سطح ندارد. 

این سه کشور قدم جدید ایران را «تغییری جدی» خوانده و عنوان کرده‌اند تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده گام مهمی در تولید سلاح هسته‌ای است.

بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان همچنین اشاره کرده‌اند که از قصد ایران برای نصب هزار سانتریفیوژ اضافه در نطنز نگران هستند،‌ چرا که ظرفیت غنی‌سازی ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. 

در این بیانیه به مذاکرات وین ارجاع داده شده و آمده است اعلام این خبر از سوی ایران در زمانی که تمام اعضای برجام و آمریکا مذاکرات برای یافتن راه حل سریع دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای را آغاز کرده‌اند،‌ تاسف‌آور است.

این سه کشور اروپایی تصمیم اعلام‌شده ایران را «خطرناک» عنوان کرده و مغایر با اراده سازنده و خوب در ارتباط با مذاکرات وین دانسته‌اند. آن‌ها ضمن رد هرگونه اقداماتی که تشدیدکننده وضعیت باشد، از تهران خواسته‌اند شرایط را بیشتر پیچیده نکند.

واکنش آمریکا: غنی‌سازی ۶۰ درصدی یعنی ایران در مذاکره جدی نیست

جمهوری اسلامی سه‌شنبه و دو روز پس از حادثه سایت هسته‌ای نطنز اعلام کرد که غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد را آغاز می‌کند.

پس از آن جن ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد این اقدام «تحریک‌آمیز» و نشانه جدی نبودن جمهوری اسلامی در مذاکرات است.

همزمان رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در گزارشی به اعضای شورای حکام گفت که ایران، آژانس را از تصمیم خود برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات غنی‌سازی نطنز مطلع کرده است.

عربستان سعودی: نمی‌تواند صلح‌آمیز تلقی شود

از سوی دیگر وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در همین زمینه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد چنین حرکتی از سوی ایران نمی‌تواند به عنوان بخشی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تلقی شود.

این بیانیه در ادامه از ایران خواسته از تشدید وضعیت بپرهیزد و به صورت جدی در مذاکرات جاری با قدرت‌های جهانی درباره برجام مشارکت کند.

ریاض همزمان از جامعه جهانی خواسته توافقی با «پارامترهای قوی‌تر با زمانی طولانی‌تر» را مد نظر قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More