شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخستین تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در دولت بایدن: ایالات متحده دو بازجوی سپاه پاسداران را تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا برای نخستین بار از آغاز به کار دولت جو بایدن تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و دو بازجوی سپاه پاسداران را به دلیل نقش آنها در نقض فاحش حقوق بشر و شکنجه زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اعتراضات سال ۹۷ و ۹۸ تحریم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد علی همتیان یکی از بازجویان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران و مسعود صفدری از اعضای سپاه پاسداران و اعضای نزدیک خانواده آن‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند و صلاحیت ورود به ایالات متحده را ندارند.

وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم این دو عضو ارشد سپاه پاسداران، گفت: «این افراد به دلیل مشارکت در نقض فاحش حقوق بشر و اعمال شکنجه، رفتار بی‌رحمانه و مجازات غیرانسانی و تحقیرآمیز زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان اعتراضات سال‌های ۹۷ و ۹۸ خورشیدی، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، در ایران تحریم شده‌اند.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا تاکید شده است که علی همتیان و مسعود صفدری و بستگان نزدیک آنها همچنین اجازه ورود به ایالات متحده را ندارند.

بلینکن افزود که «ما به بررسی همه ابزارهای فشار برای تحمیل هزینه به کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در بخشی از این بیانیه عنوان کرد که امروز ما در شورای حقوق بشر ژنو، نگرانی‌های خود را در مورد آزارهایی که دولت ایران علیه شهروندان خود مرتکب می‌شود از جمله بازداشت‌های غیرعادلانه بسیاری از افراد در شرایط اسفناک را، روشن کردیم.

 بلینکن همچنین در خصوص نقض گسترده حقوق بشر در ایران، تاکید کرد که ما همچنان به بررسی همه ابزارهای مناسب برای تحمیل هزینه به افرادی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، خواهیم پرداخت و با متحدان خود همکاری خواهیم کرد تا مسئولیت‌پذیری را در مورد چنین تخلفاتی ارتقا دهیم.

وزیر خارجه آمریکا در پایان بیانیه خود با تاکید بر حمایت ایالات متحده از مردم ایران، افزود: «ایالات متحده به حمایت از حقوق مردم ایران ادامه خواهد داد و خواهان برخورد با احترام و عزت دولت ایران با مردم خود است.»

علی همتیان، معروف به «رئوف» یکی از دو بازجویی که آمریکا روز سه‌شنبه او را تحریم کرد در آذرماه گذشته از روی عکس‌های حضور در ردیف اول یکی از سخنرانی‌های علی خامنه‌ای شناسایی شد. زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان اعتراضات پس از شناسایی او، روایت‌هایی از شکنجه‌های او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

دیگر بازجوی ارشد سپاه پاسداران نیز که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، مسعود صفدری است که زندانیان سیاسی و به ویژه بازداشت شدگان اعتراضات سال ۹۸ روایت‌های از شکنجه‌ها و برخوردهای خشونت آمیز او که با نام مستعار «ستار» فعالیت می‌کند را روایت کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More