شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نزدیک‌شدن غوطه‌شرقی به مرحله سرنوشت‌ساز؛ فرار ده‌هاهزار نفر از منطقه

 

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، اعلام کرد که نیروهای دولتی آن کشور، حملات خود علیه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه را گسترش داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دی‌میستورا روز جمعه بیست وپنجم اسفندماه، گفت که سازمان‌ملل تلاش می‌کند کمک‌های بشردوستانه را به غوطه‌شرقی برساند. او گفت که تلاش آن‌ها برای برقرار کردن ارتباط میان روسیه و دو گروه مسلح «لشکر رحمان» و «احرار الشام»، تاکنون بدون نتیجه مانده است.

دی‌میستورا با اشاره به این‌که غیرنظامیان در غوطه شرقی، خواستار آتش‌بس هستند، گفت:« تلاش می‌کنیم آتش‌بس را در تمامی مناطق غوطه شرقی اجرا کنیم».

نماینده سازمان‌ملل گفت که تلاش برای مبارزه با «تروریسم» نباید بهانه‌ای برای نقض قانون بین‌الملل باشد. او تأکید کرد که غیرنظامیان غوطه شرقی، در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند.

دی‌میستورا درباره استفاده از سلاح غیرمتعارف در غوطه شرقی نیز گفت: «نباید اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی را نادیده گرفت؛ ما درمورد اوضاع مردم در تمامی سوریه بسیار نگرانیم».

 

  • اجلاس وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه در شهر آستانه

در همین حال، نشست یک‌روزه وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور ضامن آتش‌بس، در آستانه، پایتخت قزاقستان، با صدور بیانیه‌ای ۲۰ ماده‌ای پایان یافت.

در این بیانیه، ضمن تأکید بر نتایج کنفرانس سوچی، در یکی از بندها، آمده است که سه کشور مذکور، بر پای‌بندی قوی و مداوم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تأکید می‌کنند.

سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، درحالی‌که غوطه شرقی و عفرین ازسوی نیروهای دولتی سوریه و ترکیه مورد حمله قرار دارد، تأکید کردند که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.

همچنین در این بیانیه، از قطع‌نامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان‌ملل در واکنش به وضعیت اسفناک در سراسر سوریه، به‌‌ویژه در غوطه شرقی و استان ادلب، استقبال شده است.

 

  • فرار هزاران نفر از غوطه شرقی

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز روز جمعه ۲۵ اسفندماه، گزارش داد که با نزدیک‌شدن پایان درگیری‌ها در غوطه‌ شرقی، هزاران نفر از غیرنظامیان ساکن این منطقه، از منازل خود فرار کرده‌اند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» همچنین در گزارشی جداگانه، اعلام کرده است که در بمباران مناطقی در غوطه شرقی ازسوی ارتش روسیه، دست‌کم چهل غیرنظامی کشته شده‌اند. این حملات درحالی انجام می‌گیرد که هزاران نفر از مردم، در حال خروج از غوطه شرقی هستند.

هنوز بخش‌هایی از غوطه شرقی در کنترل مخالفان مسلح دولت اسد است؛ اما ارتش سوریه و متحدانش، آن‌جا را در محاصره گرفته و عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری کامل آن شروع کرده‌اند. تنها در یک ماه گذشته، حدود هزار و صد غیرنظامی در این حملات جانشان را از دست داده‌اند.   

جنگ در سوریه، که این هفته وارد هشتمین سال خود شده، تاکنون به کشته‌شدن نزدیک‌به نیم‌میلیون نفر انجامیده است. همچنین ۱۱میلیون نفر، در سوریه یا خارج از آن، آواره شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More