شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نوآم چامسکی: اجازه ندهید عفرین به یک کوبانی دیگر بدل شود

 

در یکی از آخرین واکنش‌ها به اعلام قصد ترکیه برای حمله به عفرین، نوآم چامسکی، متفکر برجسته آمریکایی همراه با تنی چند از نام‌آورترین دانشمندان جهان نامه‌ای با عنوان «اجازه ندهید عفرین به یک کوبانی دیگر بدل شود» را منتشر کردند.

این گروه از اندیشمندان با اشاره به حمله داعش به کوبانی در سال ۲۰۱۵ میلادی که به ویرانی کوبانی و کشتار ساکنان آن انجامید، از آمریکا و روسیه خواسته‌اند تا مانع حمله ترکیه به شهر کردنشن عفرین در سوریه شوند تا به گفته آنان فاجعه‌ای مشابه شهر کوبانی تکرار نشود.

آنان در این نامه ضمن اشاره به اینکه عفرین از آرام‌ترین مناطق سوریه در طول بحران چندین ساله این کشور بوده، از قدرت‌های جهانی خواسته‌اند تا نگذارند ترکیه با ورود به خاک سوریه صلح و آرامش عفرین را از ساکنان آن بگیرد.

به دنبال اعلام خبر تشکیل یک نیروی ۳۰ هزاری نفری از نیروهای عمدتا کُرد سوریه برای کنترل مرزهای شمالی و شرقی سوریه توسط وزارت دفاع آمریکا، ترکیه با اعلام موضع خود با این طرح مخالفت کرد. رجب طیب اردغان رئیس‌جمهور ترکیه حتی پا فراتر گذاشته و از این نیرو به عنوان «ارتش ترور» یاد کرد و گفت که دولت ترکیه آن را در نطفه خواهد کرد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، روز جمعه ۲۹ دی‌ماه اعلام کرد که عملیات ترکیه در منطقه‌ی عفرین، «عملاً» آغاز شده است. جانیکلی افزود که عملیات کنترل منطقە‌ی کردنشین عفرین در شمال‌غربی سوریە، با شلیک توپ آغاز شدە، ولی هنوز نیروی پیادە از مرز عبور نکردە است.

آمریکا از ترکیه خواسته بود تا از هرگونه عملیات از این دست خودداری کند.

اکنون با تجمع نیروهای ترکیه حوالی استان عفرین در مرز سوریه، تلاش‌های بین‌المللی برای توقف یک درگیری دیگر در منطقه ادامه دارد. چامسکی و دیگر اندشمندان امضا‌کننده این نامه، ضمن اشاره به فداکاری‌های کردها در مبارزه با داعش، همچنین گفته‌اند که کشورهای دخیل در بحران سوریه نباید به ترکیه اجازه دهند تا با شروع موجی دیگر از خشونت، آرامش وامنیت را از مردم عفرین بربایند.

«نوام چامسکی»، تحلیلگر و اندیشمند آمریکایی که از او به عنوان برترین دانشمند زنده جهان یاد می‌شود، قبلا نیز با لحنی تند از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه انتقاد کرده و دولت ترکیه را مستبد خوانده بود.

علیرغم واکنش‌های جهانی از این دست،حلوصی آکار  رئیس ستاد ارتش ترکیه، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که واحد‌های ارتش ترکیه به مناطق عفرین اعزام شده‌اند.

این اولین‌باری نیست که فعالان حقوق بشر در سطح جهان علیه سیاست‌های ترکیه در قبال کردهای ترکیه و سوریه اعتراض می کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More