شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیروهای روسیه از سوریه خارج می‌شوند؛ ابراز تردید آمریکا

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه ۲۰آذر، در سفری از پیش اعلام نشده وارد سوریه شد و دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را رسما صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین بعد از ورود به سوریه، در پایگاه حمیمیم در نزدیکی لاذقیه، با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد و در جمع نیروهای روسی در این پایگاه گفت: «به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نیروهای ما در سوریه را فراهم کند و این نیروها را به پایگاه‌های اصلی‌شان بازگرداند.»
پایگاه حمیمیم محل استقرار نیروهای روسیه در سوریه است. در استقبال از رئیس‌جمهوری روسیه ، بشار اسد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع و سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه حضور داشتند.

پوتین در این مراسم افزود: «برای بیش از دو سال نیروهای مسلح روسیه به همراه نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریست بین‌المللی جنگیدند. من در یک بررسی به این نتیجه رسیدم و تصمیم گرفتم اکثر نیروهای ارتش روسیه که هم اکنون در سوریه مستقر هستند به کشور بازگردند. اگر تروریست‌ها بخواهند صلح در سوریه را بشکنند، روسیه آماده وارد کردن ضربه دیگری به آنهاست. نیروهای روسیه و سوریه یکی از قوی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان را ظرف تنها دو سال نابود کردند.»

پوتین تاکید کرد: «شرایط برای حل سیاسی بحران سوریه تحت نظارت سازمان ملل فراهم شده است. سوریه به عنوان کشوری با حاکمیت مستقل باقی خواهد ماند و آوارگان به منازل‌شان بازمی‌گردند.»
وی افزود: «طبق توافقنامه‌های بین‌المللی، پایگاه حمیمیم برای تحقق آشتی بین سوری‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و دو پایگاه ما در طرطوس و حمیمیم تاسیس شده و به طور دائمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ما در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.»
پوتین همچنین به نظامیان روس موفقیت در مأموریت جنگ علیه تروریسم را تبریک گفت و از حسن عملکرد آنها تشکر کرد. رئیس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که کشورش به همراه  ایران و ترکیه که در نابودی تروریسم هم‌قدم هستند، صلح را به سوریه بازگردانده و روند سیاسی را در این کشور آغاز کنند.
ولادیمیرپوتین سال گذشته نیز خروج بخشی از نیروها از سوریه را اعلام کرد، اما عملیات نظامی روسیه در سوریه همچنان ادامه یافت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ با ضعیف شدن دولت بشار اسد در مقابله با شبه‌نظامیان مخالف خود و به‌دنبال  شکست‌های پی‌درپی نیروهای دولتی سوریه، عملیات هوایی روسیه در سوریه را با هدف «ایجاد ثبات» شروع شد. به‌دنبال آن، بشار اسد، با کمک نیروی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، توانست ورق جنگ را در این کشور به نفع خود تغییر دهد.

 

  • الویت آمریکا در سوریه تغییر نمی‌کند

 

 

در واکنش به اعلام خبر خروج نیروهای روسیه از سوریه، رابرت منینگ، از سخنگویان پنتاگون روز دوشنبه ۲۰آذر، به خبرنگاران با ابراز تردید از این اقدام روسیه گفت که اظهارات روس‌ها درباره خروج نیروهایشان اغلب با کاهش عملی این نیروها متناسب نیست و این مساله اولویت آمریکا در سوریه را تغییر نمی‌دهد.

هم‌زمان یک مقام آمریکایی در این‌رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت: احتمالا در پی دستور پوتین، روس ها تعدادی از جنگنده هایشان را خارج می کنند و سپس خواهان خروج نیروهای آمریکایی خواهند شد.
این درحالی است که پیشتر واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود: نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش تا آنجا که نیاز باشد در سوریه خواهد ماند و مطمئن شویم که پیکارجویان امکان بازگشت نخواهند داشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More