شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هجوم شماری از حامیان ترامپ به کنگره آمریکا؛ رهبران جهان چه می‌گویند؟

 

به دنبال هجوم شماری از حامیان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره در شهر واشینگتن، در شامگاه ششم ژانویه (۱۷ دی) و در تلاش برای توقف اعلام نتیجه رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، رهبران جهان درباره این وقایع ابراز تاسف و تحیر کردند. آنچه در ذیل می‌آید، واکنش شماری از رهبران جهان به این وقایع است:

سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، از وقایع اخیر در کنگره آمریکا «متاثر» شده است. او در بیانیه‌ای گفت: «در چنین شرایطی، مهم است که رهبران سیاسی پیروانشان را به لزوم خودداری از خشونت و احترام به روند دموکراتیک و حاکمیت قانون دعوت کنند.»

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جلسه مطبوعاتی روزانه، هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا را با تظاهرات «اغلب‌ خشونت‌آمیز معترضان دموکراسی‌خواه» در هنگ‌کنگ در سال گذشته مقایسه کرد و گفت: «امیدواریم که مردم آمریکا به زودی بتوانند از صلح، ثبات و امنیت لذت ببرند.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، در توییتی با اشاره به تظاهرات اعتراضی اوکراین علیه ویکتور یانوکویچ، رییس‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۴ و سقوط او نوشت: «تصاویری شبیه اعتراضات واقعه «میدان اروپا» در اوکراین از شهر واشینگتن مخابره می‌شود».

حسن روحانی، رییس ‌جمهوری اسلامی ایران نیز آنچه که در آمریکا رخ داد را نشانه « فشل و سست بودن دموکراسی غربی» توصیف کرد و دونالد ترامپ را فردی «پوپولیست و ناسالم» خواند که به اعتبار کشورش آسیب زده است. 

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در توییتی نوشت که از مشاهده شورش‌ها و خشونت‌ها در شهر واشینگتن ناراحت شده است. او نوشت:‌ «انتقال منظم و آرام قدرت باید ادامه یابد. روند دموکراتیک نباید تحت تاثیر تظاهرات غیرقانونی قرار گیرد.»

وزیر اول کابینه ژاپن، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که توکیو از اظهار نظر درباره سبک سیاسی رییس‌جمهور ترامپ و مناسبات داخلی آمریکا خودداری می‌کند. او در عین حال گفت:‌ «امیدواریم شاهد فائق آمدن دموکراسی و آرامش بر این وضعیت دشوار و انتقال دموکراتیک قدرت در ایالات متحده باشیم.»

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل در توییتی نوشت: «آمریکا، بزرگترین دوست ما از زمان استقلال خود و همواره ستون دموکراسی بوده و بر ارزش‌های آزادی، عدالت و استقلال ایستاده است. بدون شک مردم آمریکا و نمایندگان منتخبشان می‌دانند که چگونه از ارزش‌هایی که ایالات متحده بنا نهاده، دفاع کنند.»

 امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفت آنچه در واشینگتن اتفاق افتاد، «قطعا چهره واقعی آمریکا نیست». او گفت:‌ «ما به قدرت دموکراسی‌هایمان ایمان داریم. ما به قدرت دموکراسی آمریکایی ایمان داریم.»

 

 

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، نیز در توییتی نوشت که به قدرت دموکراسی آمریکا ایمان دارد و گفت:‌ «ریاست جمهوری جو بایدن بر این دوران پرتنش فائق آمده و مردم آمریکا را متحد خواهد کرد.»

سایمون کاونی، وزیر خارجه ایرلند، صحنه‌های اخیر در واشینگتن را «حمله به دموکراسی توسط یک رییس‌جمهور و حامیانش برای معکوس کردن نتیجه یک انتخابات آزاد و عادلانه خواند.»

وزارت خارجه ترکیه، با صدور بیانیه‌ای درباره خشونت‌ها در پایتخت آمریکا ابراز نگرانی کرد و خواستار برقراری آرامش شد. 

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در توییتی ضمن ابراز حیرت از آنچه که در واشینگتن رخ داد، نوشت:‌ «کنگره آمریکا معبد دموکراسی است، اطمینان داریم که ایالات متحده انتقال آرام قدرت به جو بایدن را تضمین می‌کند.»

اورزولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا نیز ضمن امیدواری به انتقال آرام قدرت در آمریکا گفت که مشتاق همکاری با جو بایدن، به عنوان رییس‌جمهوری آینده ایالات متحده است.

آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک، در توییتی نوشت: «آنچه که در آمریکا رخ داد حمله غیرقابل‌قبول و بی‌سابقه به دموکراسی است. انتقال قدرت باید آرام و صلح‌آمیز باشد.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی این کشور گفت که وقایع را لحظه‌ به لحظه و با نگرانی دنبال می‌کند. او گفت:‌ «گمان می‌کنم نهادهای دموکراتیک آمریکا قوی هستند و امیدواریم که همه چیز به زودی به حالت عادی بازگردد.»

 نخست وزیر کشورهای سوئد، نروژ و فنلاند، نیز وقایع اخیر در کنگره آمریکا را غیرقابل قبول و حمله به دموکراسی آمریکا خواندند و دونالد ترامپ و شماری از اعضای کنگره را مسئول پایان دادن به ناآرامی‌ها دانستند. 

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، نیز در توییتی ضمن محکوم کردن خشونت‌ها، وقایع واشینگتن را «ناگوار» خواند و درباره انتقال آرام قدرت به رییس‌جمهور منتخب ابراز امیدواری کرد. 

‌جاسیندا آردن، نخست وزیر نیوزیلند، در توییتی نوشت: «دموکراسی، رای مردم، شنیده شدن صدای آن‌ها هرگز نباید توسط گروهی تخریب شود. بدون شک دموکراسی پیروز است.»

خورخه آرئازا، وزیر خارجه ونزوئلا، در توییتی نوشت:‌ «ونزوئلا درباره وقایع خشونت‌بار در واشینگتن نگران است. امیدواریم که مردم آمریکا مسیر جدیدی به سوی ثبات و عدالت اجتماعی باز کنند».

آلبرتو فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین در توییتی ضمن ابراز حمایت از جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا نوشت:‌ «اطمینان داریم که انتقال قدرت آرام و با احترام و با تکیه بر اراده مردم خواهد بود.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More