شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جاستین ترودو: روایت ایران در چگونگی سرنگونی هواپیمای اوکراینی مبهم، گمراه‌کننده و سطحی بود

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روایت جمهوری اسلامی از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران را مبهم، گمراه‌کننده و سطحی خواند و از جامعه بین‌المللی خواست به حکومت ایران اجازه ندهد مسئولیت این «فاجعه» را به گردن مسئولان رده پایین این کشور بیاندازد.

نخست‌وزیر کاناد تاکید کرد: «دولت کانادا برای پیگیری پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، از کلیه گزینه‌های موجود، از جمله دیوان عدالت بین‌المللی، استفاده خواهد کرد.»

ترودو در بخشی از گزارش تحقیق نهایی تیم پزشک قانونی کانادا درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، که سی‌بی‌سی نیوز نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده، در پیامی به خانواده‌های قربانیان گفت: «روایت ایران از سرنگونی هواپیما اوکراینی «مبهم، گمراه‌کننده و سطحی» است و افزود که ایران «عمدا نکته‌های کلیدی را نادیده گرفته است.»

نخست‌وزیر کانادا افزود: «سرنگونی [هواپیمای اوکراینی] را نمی‌توان صرفا به چند پرسنل رده پایین نسبت داد. مقام‌های بلندپایه رژیم، تصمیم‌هایی گرفتند که به این فاجعه منتهی شد و جهان نباید به آنها اجازه دهد با مصونیت پشت چند قربانی رده پایین پنهان شوند.»

گزارش تیم پزشکی قانونی کانادا عنوان کرده که جمهوری اسلامی در ارائه «توضیحات معتبر درباره چرایی و چگونگی» اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی این هواپیما «کوتاهی» کرده است.

گزارش نهایی پزشک قانونی کانادا افزود: کلیت اطلاعات موجود، تیم پزشکی قانونی را به این نتیجه رسانده که تعدادی از «اقدام‌ها و عدم اقدام‌های» مقام‌های جمهوری اسلامی موقعیت خطرناکی را ایجاد کرد که باعث شد خطرهایی که منجر به سرنگونی هواپیمای اوکراینی شد، نادیده گرفته شوند.

این گزارش خاطرنشان کرد: «کانادا هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد سرنگونی هواپیمای پرواز پی‌اس‌۷۵۲ از  پیش‌طراحی شده بوده است، اما این امر جمهوری اسلامی را از مسئولیت خود در کشته‌شدن ۱۷۶ نفر مبری نمی‌کند.»

هفته گذشته، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، بدون اعلام تاریخ مشخصی، گفت دادگاه پرونده هواپیمای اوکراینی «به‌زودی» برگزار می‌شود.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا اواخر اردیبهشت در حکمی، شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و «تروریستی» دانست.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More