شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هراس آسیا از طرح آمریکا برای افزایش تعرفه‌ سنگین واردات فولاد و آلومینیوم

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه ۱۱ اسفند گفته که هفته آینده تعرفه‌ای برابر با ۲۵ درصد روی واردات فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم را اعلام خواهد کرد.

به گزارش رویترز،، کاخ سفید اعلام کرده که جزئیات این تغییرات در تعرفه را اعلام خواهد کرد.

اقتصاد‌ عمده آسیایی به طرح آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد واکنش نشان داد.

استیو سیوبو، وزیر اقتصاد استرالیا اعلام کرد که طرح آمریکا برای اعمال تعرفه روی واردات صنایع آلومینیوم و فولاد به  اقتصاد دیگر کشورها ضرر رسانده و مشاغل زیادی را به خطر می‌اندازد.

مقامات چین گفته‌اند که اعمال این تعرفه‌ها به تجارت  لطمه زده و امیدوارند دیگر کشورها از این اقدام خودداری کنند.

وزیر اقتصاد استرالیا ضمن ابراز نگرانی از این تصمیم گفت:« تحمیل چنین تعرفه‌هایی چیزی جز اخلال در تجارت و از دست دادن مشاغل در بر نخواهد داشت، ممکن است، دیگر کشور‌ها اقدامی تلافی‌جویانه انجام دهند».

چین نیز از آمریکا خواسته تا در به کارگیری سیاست‌های حفاظتی تجاری خودداری کند و به موازین بین‌المللی احترام گذارد. چین ۲ درصد از تجارت فولاد با آمریکا را در دست دارد.

حفاظت از صنعت فولاد یکی از شعارهای ترامپ در انتخابات سال گذشته بود. او گفته بود که تجارت غیرمنصفانه بخصوص با چین را محدود می کند. این طرح ظاهرا تلاشی برای عملی‌کردن این قول انتخاباتی است.

اتحادیه اروپا، کانادا، هند، برزیل و کره جنوبی از صادرکنندگان عمده فولاد به آمریکا نیز از این طرح تعرفه اظهار نگرانی کرده‌ و گفته‌اند اقدامات لازم در این خصوص را مد‌نظر قرار خواهند داد.

دونالد ترامپ در دفاع از سیاست تعرفه فولاد و آلومینیوم گفته که این طرح مشاغل زیادی در آمریکا را برگردانده و منافع اقتصادی زیادی برای شهروندان این کشور خواهد داشت.

منتقدان این طرح از جمله شرکت ژاپنی تویوتا می‌گویند که افزایش تعرفه‌ها روی واردات به افزایش قیمت‌ این تولیدات منجر شده و مشاغل زیادی را از بین خواهد برد.

رابرت کارنل، رئیس مرکز تحقیق آسیا-اقیانوسیه با هشدار به نقش چنین طرحی در ایجاد رکود اقتصادی، گفت که طرح افزایش تعرفه روی واردات فولاد از جانب آمریکا این کشور را به مرز یک جنگ تجاری با دنیا خواهد کشاند.

دونالد ترامپ در واکنش به انتقادات بین‌المللی نسبت به طرح  افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم در یک پیام توییتری گفت:‌« وقتی آمریکا در تجارت با کشورهای دیگر میلیاردها دلار ضرر می‌کند «جنگ‌های تجاری برای ما (آمریکا) خوبند و به آسانی می‌توانیم  در این جنگ‌ها برنده شویم».

 

 

 

 

مقیاس تجارت فولاد در جهان و بخصوص واردات این محصول به آمریکا به قدری وسیع است که طرح ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی واردات چنین صنایعی منجر به واکنش‌های بین‌المللی شده است.

 

 

 

 

قدرت های اروپایی ، مذاکره با ایران در خصوص نقش تهران در خاورمیانه را شروع کرده اند و قرار است در ماه جاری در ایتالیا،  بار دیگر دیدار کنند. گفته می شود این دیدارها ، در راستای پاسخ به نگرانی های دونالد ترامپ،  در مورد توافق هسته ای ایران،  انجام میگیرد.

امید آرامش گزارش میدهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More