شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار ترکیه نسبت به موج جدید پناهجویان سوری

 

بن علی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه، روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، هشدار داد که عملیات اخیر نیروهای دولتی سوریه در استان ادلب در سوریه، موج جدیدی از پناهجویان به راه خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یلدرم که پس از مراسم نماز جمعه سخن می‌گفت، تاکید کرد: «افزایش حمله‌ها در ادلب باعث به‌وجود آمدن موجی از پناهجویان و افزایش تلفات خواهد شد».

در هفته‌های گذشته نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی استان ادلب آغاز کرده‌اند. بر اثر این حملات تاکنون ده‌ها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. ادلب آخرین استان در سوریه است که به شکل کامل خارج از کنترل دولت مرکزی است.  

روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه، مولود چاووش اغلو، وزیر‌خارجه ترکیه، از ایران و روسیه خواسته بود تا به تعهدات خود در توافق با ترکیه، مبنی بر توقف درگیری‌ها در ادلب، عمل کنند.

چاووش اغلو خطاب به ایران و روسیه گفته بود: «اگر شما ضامن هستید باید به تعهدات خود عمل کنید. باید رژیم سوریه را متوقف کنید. کاری که رژیم می‌کند یک بمباران ساده نسیت، رژیم در حال به کنترل گرفتن مناطقی در ادلب است».

یک روز پیش از آن، وزارت امور خارجه ترکیه، با احظار سفرای ایران و روسیه مراتب اعتراض خود را در مورد  نقض توافق بر سر ادلب به اطلاع‌ آنها رساند.

بر اساس توافقات حاصله در روند صلح آستانه، استان ادلب جزو «مناطق کاهش تنش» می‌باشد. این منطقه که در نزدیکی مرز با ترکیه قرار دارد حدود ۲/۵ ملیون جمعیت داشت که یک میلیون آن در اثر جنگ داخلی این منطقه را ترک کرده‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More