شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هلگا اشمید: نمی‌توان برجام را یک جانبه لغو کرد

 

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه، گفت که کشورهای اروپایی علیرغم مخالفت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای حفظ توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ که در آن محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است، تلاش خواهند کرد .

هلگا اشیمد، دبیر کل سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مجمع اقتصادی ایران و اروپا در شهر زوریخ گفت که توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، توافقی دوجانیه نیست بلکه توافقی چند جانبه است و به کشوری خاص تعلق ندارد که بتواند آن را به صورت یک‌طرفه لغو کند.

این سخنان خانم اشمید در حالی مطرح می‌شود که در طی هفته‌های گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، پیوسته نارضایتی خود از این توافق را اعلام کرده است. او در طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، این توافق را بدترین توافق ممکن خواند.

دولت ترامپ در حال بررسی منافع امنیتی ایالات متحده در این توافق است. دولت ترامپ، موظف است گزارش پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در تاریخ ۱۵ اکتبر به کنگره ارسال کند و در صورتی که او این پایبندی را تایید نکند می‌تواند تصمیمی که توسط قدرت‌های جهانی در تصویب این توافق گرفته‌اند را بی‌اعتبار کند.

همزمان با این اظهار نظرها، سفیران پنج کشور اروپایی در ایران، روز چهارشنبه در مجمع اقتصادی ایران و اروپا در زوریخ بر اهمیت تداوم برجام به عنوان یک توافق بین المللی و توسعه زمینه‌های همکاری با ایران تاکید کرده و پایببندی به اجرای آن را برای تمامی طرفین توافق ضروری دانستند.

نیکلاس هاپتون سفیرانگلیس در ایران در این خصوص گفت: لندن به موفقیت در اجرای برجام متعهد است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که درصورت عدم تایید پایبندی ایران توسط دولت ترامپ ، دولت انگلیس به رایزنی با کنگره در خصوص مزایای برجام و ضرورت حفظ آن ادامه خواهد داد.

مجمع ایران و اروپا (EIF) چهار سال پیش با هدف تقویت و حمایت از دیپلماسی تجاری بین ایران و غرب تاسیس شد. این مجمع فرصت مهمی برای تبادل اطلاعات، شبکه سازی و ایجاد روابط کاری بین مقامات و مدیران بخشهای مختلف تجاری و صنعتی با سیاستگذاران  و همچنین فرصتی برای گردهمایی سالانه مقامات ارشد تجاری، دولتی و جامعه مدنی متعهد به توسعه اقتصادی ایران فراهم می سازد.

چهارمین نشست مجمع ایران و اروپا از روز سه شنبه ۱۱ مهرماه  در 'دولدر گراند هتل' زوریخ آغاز شد . در اولین روز تعدادی از مقامات ایرانی و اروپایی در چند سخنرانی و میزگرد تخصصی مسائل مرتبط با همکاری های اقتصادی و بانکی اروپایی و راهکارهای ارتقا و بهبود اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار دادند .

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More