شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واشنگتن پست: عجله‌ی ترامپ برای بر هم زدن برجام، اشتباه است

 

روزنامه‌ی واشنگتن پست(Washington Post)، امروز پنجشنبه ۱۲ مرداد، در سرمقاله‌ی خود می‌نویسد «دیگر کاملاً روشن شده است که پرزیدنت ترامپ، درصدد است تا توافق هسته‌ای با ایران را به هم بزند».

در این سرمقاله آمده است: «ماه گذشته، دولت ترامپ گواهی‌نامه‌ی پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای را صادر کرد؛ توافقی که ایران با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی امضاء کرده است.

هم آمریکا و هم بازرسان بین‌المللی قبول دارند که ایران به مفاد این توافق پای‌بند بوده و آن را اجرا کرده است. اجرای این توافق، برنامه‌ی هسته‌ای ایران را شدیداً محدود و وجود یک روند بازرسی قوی برای اطمینان از صلح‌آمیز بودن این برنامه‌ی هسته‌ای را تضمین کرده است.

اما ترامپ با اکراه شدید این تأییدیه را امضاء و پس از آن، اشاره کرده است که در نوبت بعدی، در ماه اکتبر، آن‌طور که کنگره تعیین کرده است، او در نظر دارد اعلام کند که ایران به برجام پای‌بند نبوده است، حتی اگر که شواهد، عکس این مطلب را بیان کند».

این سرمقاله می‌افزاید: «منتقدان توافق هسته‌ای در دولت ترامپ و تندروهای حاضر در دستگاه وزارت خارجه‌ی آمریکا، همواره اصرار داشته‌اند که این توافق هیچ تأثیری در کاهش رفتار خرابکارانه‌ی ایران در منطقه نداشته است.

هواداران توافق، با این نظر مخالف‌اند و بحث می‌کنند که این توافق را باید در حوزه‌ای که به آن مرتبط است، درنظر بگیریم؛ آن توافقی است برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، که میان جامعه‌ی جهانی و آن کشور حاصل شده است.

آنها می‌گویند فعالیت‌های خرابکارانه‌ی ایران، مانند پشتیبانی از شبه‌نظامیان خود برای حضور در جنگ‌های خاورمیانه و برنامه‌ی توسعه‌ی موشک‌های دوربرد، اگرچه تحریک‌آمیزند، اما ناقض مفاد توافق هسته‌ای نیستند. این همان نگرانی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه است که می‌گوید کنار کشیدن از توافق هسته‌ای، آمریکا را در مقابل متحدان خود قرار می‌دهد.

اما بنابر گزارش نیویورک تایمز، مقامات آمریکایی اکنون به این متحدان گفته‌اند که آنها باید خود را برای پیوستن به آغاز دور جدیدی از مداکرات با ایران آماده کنند و در غیر این صورت، باید منتظر باشند که آمریکا همان‌طور که در مورد قرارداد اقلیمی پاریس اقدام کرد، این توافق را هم ترک کند. از طرف دیگر، دولت ترامپ می‌تواند به ایران فشار بیاورد تا اماکن نظامی خود را مورد بازدید بازرسان قرار دهد.

جان گلیسر (John Glaser) از انستیتوی کاتو (Cato Institute) می‌گوید: «مشکل در اینجاست که ما مدرک مشخصی نداریم که نشان بدهد ایران به طور غیرقانونی درحال توسعه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای خود است. ایران می‌تواند به‌طور منطقی بحث کند که اجازه‌ی بازدید از اماکن نظامی خود را نمی‌دهد؛ آن‌وقت ترامپ می‌گوید که ایران، توافق هسته‌ای را نقض کرده است».

آرون دیوید میلر(Aaron David Miller)، از کارشناسان ارشد مرکز بین‌المللی «وودرو ویلسون»(Woodrow Wilson) می‌گوید: «در صورت بر هم زدن و ترک توافق هسته‌ای با ایران از سوی آمریکا، باید فرض را بر این بگیریم که ایران به غنی‌سازی خود ادامه خواهد داد. آنچه که من نمی‌توانم تصور کنم، این است که در آن صورت، برنامه‌ی دولت ترامپ چه خواهد بود. تصور نمی‌کنم که این داستان، به خوبی به پایان برسد».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More