شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌های بین‌المللی در قبال حملات موشکی علیه سوریه

 

در حالی که ایران و روسیه، حملات سه‌کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه، علیه مواضعی در سوریه را محکوم کرده‌اند، برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان، قطر و ترکیه از این حملات حمایت کرده‌اند.

 

دولت سوریه :

دولت سوریه حملات نظامی علیه مواضعی در این کشور را «وحشیانه» خواند. وزارت خارجه سوریه گفته که این حملات همزمان رسیدن کمیته تحقیات وابسته به منع انتشار سلاح شیمیایی به سوریه، صورت گرفت. به گفته بیانیه وزارت خارجه سوریه، هدف از این حملات، جلوگیری از انجام مأموریت کمیته تحقیقات و نتایج آن بود.

بشار اسد نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفت که «حمله به سوریه بدین‌خاطر صورت گرفت که کشورهای غربی حامی تروریسم به خوبی دریافته‌اند که تسلط و اعتبار خود را از دست داده‌اند». او افزود: «این اقدام خصمانه بعد از شکست تروریست‌ها در تحقق اهداف کشورهایی است خودشان را وارد جنگ سوریه کردند». 

به گفته بشار اسد، «این تجاوز تنها اراده ملت و کشور سوریه را در جنگ علیه ترویسم در هر وجب از خاک کشور بیشتر می‌کند». 

 

روسیه:

مسکو اولین کشور خارجی بود که این حملات را محکوم کرد. ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه آن را «تجاوزکارانه» خواند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است:  این حمله، به پایتخت یک کشور مستقل صورت گرفته که برای سال‌ها، در تلاش برای نجات از تهدید تروریسم بوده است».

از سوی دیگر، آناتولی آنتونوف٬ سفیر روسیه در آمریکار با انتشار بیانیه‌ای درباره حملات صورت گرفته به سوریه گفت که مسکو هشدار داده بود این اقدامات بی پاسخ نخواهد ماند.

آنتونوف افزود: «آنچه انجام شد توهین به رئیس جمهوری روسیه است و این موضوع پذیرفتنی نیست و محکوم است و آمریکا حق ندارد دیگر کشورها را سرزنش کند». 

 

ایران:

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه ۲۵ فروردین ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که  حمله آمریکا نقض قوانین بین‌المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

از سوی دیگر، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حملات موشکی قدرت‌های غربی به سوریه را «جنایت» خواند و گفت رهبران آمریکا، فرانسه و بریتانیا «جنایتکارند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در تماس تلفنی با بشار اسد «تجاوز نظامی» آمریکا، بریتانیا و فرانسه را به شدت محکوم و بر حمایت جمهوری اسلامی از سوریه و مردم این کشور تاکید کرد. 

همچنین محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، در تماس تلفنی با همتای سوری‌اش ولید المعلم حمله نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه را محکوم کرد. به گفته ظریف، «اقدام نظامی و یک‌جانبه علیه سوریه بر اساس ادعای کاربرد سلاح شیمیایی،  پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا و اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌هاست».  

 

حزب الله لبنان:

در حالیکه دولت لبنان، در برابر حمله سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه، تاکنون واکنشی نشان نداده است. حزب‌الله در این کشور، ضمن محکوم کردن این حملات، گفته که واشنگتن، به اهداف خود در سوریه نخواهد رسید.

 

اسرائيل:

اسرائیل، از جمله اولین کشورهایی بود که از این حملات استقبال کرد و گفته که حمله نظامی ائتلاف آمریکا، فرانسه و بریتانیا، علیه سوریه، «قابل توجیه» است.

اسرائیل گفته که ایران سوریه را پایگاهی برای خود قرار داده است و در نتیجه آن خاک سوریه، نیروها و فرماندهی آن، در خطر افتاده است.

یوآو گالانت از اعضای کابینه اسرائیل در امور امنیت داخلی این کشور گفته است: «استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط رژیم سوریه گذشتن از همان خط قرمزی بوده است که جامعه متمدن انسانی تحمل آن را ندارد. حمله آمریکا به محور شیطانی ایران، سوریه و حزب‌الله تنها یک نمایش قدرت بر علیه سوریه نیست. این یک پیام روشن و مهم به ایران و حزب‌الله هم است.»

 

ترکیه:

آنکارا نیز از جمله کشورهایی بود که از این حمله استقبال کرد. ترکیه حمله به سوریه را «واکنشی مناسب» به حملات شیمیایی علیه دوما در غوطه شرقی، توصیف کرد.

 

اپوزیسیون سوریه:

اپوزیسیون سوریه، گفته که حملات نظامی علیه مواضعی در این کشور، «درسی برای ایران و روسیه» است. ائتلاف مخالفان سوری خوستار آن شد که حملات هوایی کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا به رژیم دمشق، «تنها به واکنش در برابر بکارگیری سلاح شیمیایی محدود نشود و به حملات با سلاح‌های دیگر که به کشته شدن غیرنظامیان منجر می‌شود، پاسخ داده شود».

 

قطر: 

کشور قطر، اولین کشور عربی است که از حملات سه کشور غربی علیه مواضعی در سوریه حمایت کرد. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای که در شبکه الجزیره منتشر کرد، آورده که حملات در سه کشور آمریکا، فرانسه و بریتانیا، در پاسخ به حملات شیمیایی رژیم سوریه به دوما صورت گرفت.

 

عربستان:

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری رسمی این کشور «واس»، حمایت کامل ریاض از حملات موشکی قدرت‌های غربی به مواضع حکومت سوریه را اعلام کرد. 

 

عراق و مصر: 

عراق و مصر نیز، در بیانیه‌های جداگانه‌ای، نسبت به حملات بامداد شنبه ۲۵ فروردین علیه مواضعی در سوریه، ابراز نگرانی کرده‌اند. وزیر خارجه عراق از اتحادیه عرب خواسته تا برای بررسی موضوع حمله آمریکا و هم‌پیمانان به سوریه نشست اضطراری تشکیل دهد . او همچنین ضمن «خطرناک» خواندن نتایج این حملات، خواستار موضعی روشن از جانب این اتحادیه در قبال این حملات شد.

 

اردن: 

دولت اردن گفته است که راه‌حل سیاسی  تنها راه رسیدن به ثبات در سوریه است. سخنگوی دولت اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ادامه تنش و خشونت می‌تواند منجر به خشونت‌های بیشتر شود، و در نهایت قربانی اصلی مردم سوریه خواهند بود». 

 

بریتانیا: 

ترزا مِی، نخست‌وزیر بریتانیا ضمن «برحق و قانونی» خواندن این حملات، گفت که هدف از این حملات موشکی تنها پاسخ به حملات شیمیایی در سوریه بوده و تصریح کرد که هدف از این اقدام تغییر رژیم در سوریه نبوده است. مِی همچنین تاکید کرد که گفتگوها برای یافتن یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه ادامه خواهد یافت.

 

فرانسه: 

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی پس از این حملات، گفت که اگر سوریه دوباره از خط قرمز عبور کند فرانسه باری دیگر به مداخله نظامی روی خواهد آورد. او اما افزود که فکر می‌کند رژیم سوریه پیام این حملات را به خوبی درخواهد یافت.

لودریان با اشاره به اینکه این حملات به تمامی اهداف خود رسیده، گفت که تمام جت‌های جنگنده کشورش به مقر خود بازگشته‌اند و اکنون برنامه‌ای برای ادامه حملات بیشتر در دست اجرا نیست. او همچنین گفت که علی‌رغم وقوع این حملات به سوریه، سفر از قبل برنامه‌ریزی‌شده امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، به مسکو در ماه می (اردیبهشت) سال جاری انجام خواهد شد.

 

آلمان: 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با حمایت از اقدام نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه مواضع حکومت سوریه، حملات موشکی را اقدامی «مناسب و لازم» توصیف کرد.  

 

اتحادیه اروپا: 

اتحادیه اروپا حکومت بشار اسد را به اعلام تحریم‌های جدید تهدید کرده و از ایران و روسیه خواسته است از نفوذشان برای توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کنند.  

 

چین: 

وزارت خارجه چین اعلام کرده است که این کشور «مخالف توسل به زور» در سوریه است. سخنگوی وزارت خارجه چین حمله آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به سوریه را که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نرسیده بود نقض قوانین بین‌المللی دانسته است. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More