شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان

 

استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت که بیشتر آنها مثبت بوده است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه‌ ۳۰ مرداد با اعلام راهبرد جدید خود خطاب به مردم آمریکا گفت: مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در راس برنامه آمریکا قرار خواهد داد.

ترامپ در این خطابه از بین بردن "پناهگاه‌های امن تروریستی" در خاک پاکستان و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

در پی اعلام این راهبرد، واکنش مقام‌های افغان مثبت بوده و رییس جمهوری این کشور محمداشرف غنی، با تشکر از دونالد ترامپ، از نسبت به تعیین این استراتژی در زمینه بهبود زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی افغانستان ابراز امیدواری کرد.

همچنین عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان با ستودن این استراتژی آن را دلیلی برای تغییر مساله جنگ به نفع مردم و استقلال نیروهای امینتی افغانستان دانست.

اما واکنش طالبان در این استراتژی متفاوت با افغانستان بود. عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین طالبان در اسلام‌آباد با بیان این‌که طالبان بخشی‌هایی از خاک افغانستان را در کنترل خود دارند، فشار بر پاکستان را باعث تشدید جنگ در افغانستان دانست و راهبرد صلح در این استراتژی را کارآمد دانست.

در این میان واکنش‌های بین المللی نسبت به این استراتژی در زمینه مقابله با تروریسم بسیار متفاوت بوده است.

فرانز مایکل ملبین، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در صفحه رسمی توییتر نمایندگی این اتحادیه، در توئیتی با استقبال از این سیاست دونالد ترامپ نوشت: در قبال رنجی که مردم افغانستان کشیده‌اند، این راهبرد را گامی به سوی صلح در این کشور می دانم.

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان نیز با تاکید بر تمایل پاکستان به صلح و ثبات در افغانستان، از عملکرد مثبت پاکستان در مبارزه با تروریسم یاد کرد.

اما سیاستمداران پاکستانی این سخن ترامپ را که گفته پاکستان مسئول "پناه دادن به تروریست"هایی است که آمریکا با آن در افغانستان می‌جنگد، رد کرده‌اند.

عمران خان که از رهبران مخالف دولت پاکستان است دلیل سرزنش پاکستان توسط  واشنگتن را  به خاطر سیاست‌های "عمیقاً ناقص و شکست‌خورده‌" آمریکا می داند.

واکنش منتقدانه و منفی به بخش "پناهگاه‌های امن تروریستی" در پاکستان  در این استراتژي، و خط مقدم  دانستن جبهه مبارزه با تروریسم از واکنش‌هایی بود که دولت چین ابراز کرد.

ترامپ از هند خواسته است در مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور داشته باشد. در صورتی که  پاکستان و چین به دلیل اتحاد منطقه‌ای در رقابت با هند وجه مشترک دارند و نسبت به این بخش از استراتژی ترامپ موضعگیری کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More