شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها به نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

 

روز سه‌شنبه پانزدهم آبان‌ماه، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنا برگزار شد. براساس نتایج اولیه اعلام‌شده، دموکرات‌ها موفق شدند در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار بگیرند، اما پیروزی در مجلس سنا با جمهوری‌خواهان بود و این حزب موفق به افزایش اکثریت خود در سنا شد.

این انتخابات یک روز پس از اعمال دور دوم تحریم‌ها علیه ایران ازسوی دولت ترامپ برگزار شد. برخی از ایرانی‌ها امیدوار بودند که با پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا، کنگره آمریکا موفق به کنترل دونالد ترامپ شود و از اعمال فشار بیشتر بر ایران ازسوی دولت او، جلوگیری کند.

هم‌زمان بخش دیگری از ایرانی‌ها در انتظار آن بودند که جمهوری‌خواهان ضمن حفظ اکثریت خود در این دو مجلس، آن را افزایش دهند تا برای برخورد با جمهوری اسلامی ایران، نیازی به آرای دموکرات‌ها نداشته باشند.

محمد ایزدی، یکی از اعضای مجموعه فرشگرد، انتخابات آمریکا را برای ایرانی‌ها از آن‌چه «شبه‌انتخابات شورای نگهبان» خوانده، مهم‌تر دانست و در حساب توئیتر خود با توجه به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان، نوشت: «مجلس نمایندگان در اختیار جناح مماشات است که می‌تواند کمی مزاحم ترامپ شود، اما استیضاح نیازمند ۲/۳ رای سناست. در مجموع، حداقل دوسال بد دیگر برای نظام».

 

 

زهرا طباخی، از روزنامه‌نگاران اصول‌گرا، در توئیتی تلاش کرده است که طنزی میان پیروزی دموکرات‌ها و ادعاهای قبلی دولت روحانی درباره دولت اوباما و امضای برجام ایجاد کند.

 

 

کاربر دیگری، با اشاره به نتیجه انتخابات آمریکا، ایجاد تعادل میان احزاب اصلی آمریکار را بهترین اتفاق برای ایران دانسته است:

 

 

یک کاربر هم در توئیتر درخواست کرده است کمپینی ایجاد شود تا نمایندگان دموکرات در مجلس نمایندگان، سد راه برخورد ترامپ با جمهوری اسلامی نشوند:

 

 

اشاره به تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر جهان هم از دیگر موارد مورد اشاره در توئیتر فارسی در این زمینه بود:

 

 

از دیگر نکته‌های مورد توجه ایرانی‌ها در انتخابات آمریکا، حضور چند ایرانی-آمریکایی و چند مسلمان در صف نامزدها بود. آنا اسکمانی، نخستین ایرانی-آمریکایی است که به مجلس ایالتی راه پیدا کرد.  رشیده طلیب (که پدر و مادرش فلسطینی‌اند) و ایلهان عمر (که متولد سومالی است) نیز اولین زنان مسلمانی‌اند که به کنگره آمریکا راه پیدا می‌کنند.

در این زمینه هم واکنش‌ها یکسان و مشابه نبود. گرچه بعضی کاربران از حضور یک ایرانی-آمریکایی در مجلس ایالتی ابراز خوشحالی کردند، اما وجود داشتند کسانی که معتقد بودند این مساله اهمیت آن‌چنانی ندارد. ازجمله یک کاربر اصول‌گرا در توئیتر نوشت: «ایشون اگه ایرانی و ایران‌دوست بود مسلم بدونید الان تابعیت آمریکا هم نداشت چه رسد… احمق نباشید بعضی‌ها و شادی نکنید».

کاربر دیگری هم شادی دیگر کاربران دیگر از پیروزی این زن ایرانی-آمریکایی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت:   

 

 

با این حال بودند کسانی با این باور که نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هم تاثیری بر وضعیت ایران نخواهد داشت:

 

 

این واکنش‌های اولیه به انتخابات، در حالی است که هنوز مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران واکنشی به نتایج این انتخابات نشان نداده‌اند. چند روز پیش محمدجواد ظریف گفته بود که ایران در انتظار نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نیست و این نتایج تاثیر آن‌چنانی بر رویکرد دولت ایران نسبت‌به آمریکا نخواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More