شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واگذاری سنجار به نیروهای حشدالشعبی پس از خروج پیشمرگه‌ها

 

یک روز پس از این‌که نیروهای دولتی عراق، کنترل شهر کرکوک را به دست گرفتند، شهر سنجار، واقع‌ در شمال‌غربی عراق نیز تحت کنترل یک گروه ایزدی وابسته‌به حشدالشعبی درآمد.

سنجار، ازجمله شهرهای مورد مناقشه بین مقامات کرد و دولت مرکزی عراق است که هردو مدعی‌ کنترل آن هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به‌نقل از ساکنان سنجار، پس از عقب‌نشینی و خروج پیشمرگه‌های کرد مستقر در آن شهر در ساعات پایانی روز دوشنبه، یک گروه ایزدی به‌نام "لالش"، روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، کنترل کل شهر را در اختیار گرفته است.

یکی از ساکنان سنجار، در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار رویترز، تأیید کرد که در این جابجایی کنترل شهر، هیچ خشونتی اعمال نشده است و گروه لالش، پس از عقب‌نشینی پیشمرگه‌ها، اداره امور را برعهده گرفته است.  

لالش یکی‌از گروه‌های وابسته‌به حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) است. حشد الشعبی که در حال حاضر به‌طور رسمی زیرنظر حیدر العبادی فعالیت می‌کند، در اصل از شبه‌نظامیان شیعه‌ی آموزش‌داده‌شده ازسوی ایران تشکیل شده است که گروه‌های کوچک‌تری از جوامع دیگر عراق، ازجمله سنی‌ها، مسیحیان و ایزدی‌ها نیز به آن‌ها پیوسته‌اند.   

نیروهای حشد‌الشعبی نیز اعلام کردند که به‌همراه ارتش عراق و پلیس فدرال، توانسته‌اند پس از تخلیه کامل نیروهای پیشمرگه‌ی کرد، بدون هیچ‌گونه درگیری، کنترل شهر را در دست بگیرند.

مظلوم شنگالی (Masloum Shingali)، یکی‌از فرماندهان نیروهای ایزدی محلی با تأکید به عدم تمایل کردها به مقابله، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که نیروهای کرد، روز سه‌شنبه، پیش از طلوع آفتاب، بدون درگیری سنجار را ترک کردند و اجازه دادند که شبه‌نظامیان تحت رهبری شیعیان که همراه نیروهای دولتی عراق می‌جنگند، وارد شهر شوند.

براساس گزارش‌‌ها، پیشمرگه‌های کرد، هم‌زمان از شهر خانقین در مرز میان ایران و عراق نیز خارج شده و آن‌جا را تخلیه کرده‌اند.

این اقدامات، بخشی از حمله‌ی رعدآسایی است که به دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، برای بازپس‌گیری مناطق مورد مناقشه، ازجمله سنجار در استان نینوا، در شمال‌غربی عراق، درحال اجراست. مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم کردستان، بخش‌هایی‌اند که در جریان جنگ با گروه موسوم‌به دولت اسلامی (داعش)، به‌ اشغال نیروهای پیشمرگه‌ی دولت محلی کردستان درآمده‌اند.  

شهرسنجار در سال ۹۲ به‌دست نیروهای گروه تروریستی داعش افتاد که به کشتار وسیع ساکنان عمدتاً ایزدی آن شهر و به بردگی [جنسی] گرفته‌شدن تعداد زیادی از زنان آنها ازسوی داعش و همچنین آوارگی گروه بزرگی از آن‌ها انجامید. یک سال پس از آن، پیشمرگه‌های کرد، این شهر را از گروه داعش بازپس گرفتند و بعد، مسعود بارزانی، رئیس دولت خودمختار کردستان خواستار الحاق سنجار به آن اقلیم شد.

سنجار ازجمله شهرهایی بود که همه‌پرسی استقلال کردستان در آن برگزار شد. این همه‌پرسی‌ موجب شدت‌گرفتن تنش میان بغداد و اربیل شد. در واکنش به همه‌پرسی، نیروهای دولتی عراق، دوشنبه ۲۴ مهر، به‌منظور در دست گرفتن کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک که در اختیار کردها بود، پیشروی کرده و  پس از آن نیز در حال عملیات برای بازپس‌گیری دیگر مناطق مورد مناقشه‌اند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More