شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز درگیری میان نیروهای عراقی و پیشمرگه های کرد در کرکوک

رسانه ها در عراق از آغاز هجوم نیروهای عراقی به همراه نیروهای حشدالشعبی برای تصرف مناطق نفتی در کرکوک خبر داده اند. همین منابع از وقوع درگیری های تایید نشده میان نیروهای عراقی و پیشمرگه های کرد خبر داده اند.

منابع کردی می گویند نیروهای عراقی در نخستین ساعات بامداد دوشنبه ۲۴ مهر به سوی غرب و جنوب کرکوک حرکت کرده اند که در اختیار پیشمرگه های کرد است.

همین منابع به نقل از فرماندهان کرد می گویند دو طرف در جنوب کرکوک به مبادله آتش پرداخته اند.

همزمان یک خبرنگار امریکایی در توییتر خود از نظارت هوایی هواپیما های امریکایی بر عملیات نیروهای عراقی خبر داده است.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه ۲۳ مهر مقام های ایرانی حضور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در منطقه کرکوک را تایید کرده بودند.

در همین حال گزارش های رسیده حاکی از آن است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک و بازپس گیری چاه های نفت این کشور از کنترل پیشمرگه را صادر کرده است.
شبکه الحدث اعلام کرد که بعد از یک جلسه امنیتی به ریاست حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس گیری چاههای نفت که در کنترل نیروهای پیشمرگه است را آغاز کردند.
در همین حال  خبرگزاری رویترزبه نقل از سرهنگ دوم صلاح الکنانی از لشکر نهم زرهی ارتش عراق در این باره نوشته که هدف نخست این پیشروی، کنترل پایگاه هوایی واقع در جنوب غرب کرکوک است. این سرهنگ ارتش عراق گفته: «اگر مجبور شویم، به شهر کرکوک هم یورش خواهیم برد».

در همین حال شورای امنیت اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد:‌ «نیروهای عراقی به همراه شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی، در عملیاتی بزرگ، پیشروی خود را از بخش تازه در جنوب کرکوک آغاز کرده و به دنبال کنترل پایگاه هوایی این  شهر و چاه‌های نفت هستند».

شبکه خبری رودا نیز به نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور دستور آغاز عملیات برای کنترل نیروهای امنیتی این کشور بر کرکوک و چاههای نفتی این منطقه را صادر کرده است
طبق دستور خیدرالعبادی، نیروهای امنیتی عراق وظیفه دارند کنترل و امنیت پایگاههای نظامی و تاسیسات متعلق به دولت فدرال را تضمین و تامین کنند.
نیروهای عراقی می‌گویند که به آنها دستور داده شده تا جای ممکن از بروز درگیری خودداری و با پیشمرگه همکاری و از جان همه شهروندان عراقی ساکن در کرکوک محافظت کنند. 
حیدر العبادی در نطق تلویزیونی خود همچنین از همه ساکنان کرکوک خواست با نیروهای عراقی همکاری کنند.
براساس گزارشها، در ابتدای شروع حرکت نیروهای عراقی نیز مقاومتی از سوی پیشمرگه گزارش نشده است. با این حال شبکه روداو از شنیده شدن صدای تیراندازی در برخی مناطق خبر داده است.
براساس گزارشها، نیروهای عراقی از سمت منطقه تعزا در جنوب کرکوک حرکت خود را آغاز و وارد کرکوک شده‌اند.
شبکه العربیه نقل از تلویزیون عراق گزارش داد که نیروهای عراقی بر بخش بزرگی از کرکوک از جمله پایگاه خالد تسلط یافته‌ و در نزدیکی منطقه صنعتی کرکوک هستند.
منابع کردی همچنین گزارش دادند که نیروهای عراقی درحال حرکت به سمت پایگاه نظامی مهم  هستند که در کنترل نیروهای پیشمرگه است.
شبکه خبری آفاق هم گزارش داد که نیروهای عراقی بر فرودگاه کرکوک، برخی مناطق نفتی و پایگاه تسلط یافته‌اند اما منابع کردستان می‌گویند که این مناطق هنوز در کنترل پیشمرگه است.
 این گزارش می‌گوید که تاکنون هیچ گلوله‌ای شلیک نشده و هیج تلفاتی نیز گزارش نشده است با این حال برخی منابع کردی از وجود درگیری و تبادل آتش توپخانه در جنوب کرکوک و منطقه اطراف صنعتی کرکوک خبر داده‌اند.
نیروهای عراقی از چند روز پیش به دستور حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اطراف کرکوک مستقر شده اند. 
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق پنجشنبه هفته گذشته برای ورود نیروهای پلیس فدرال به کرکوک ضرب الاجل 48 ساعته تعیین کرده بود که امروز نیز 24 ساعت تمدید شد.
مقامات کردستان عراق طی روزهای گذشته نیروهای پیشمرگه زیادی را از مناطق اطراف به داخل کرکوک منتقل کرده و در انجا مستقر کرده اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More