شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود اولین محموله کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا

خوان گوآیدو، رهبر مخالفان و رییس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا گفت علیرغم مخالفت نیکلاس مادورو رییس‌جمهور این کشور، اولین محموله از کمک‌های بشردوستانه وارد ونزوئلای بحران‌زده شده است.

گوآیدو که از سوی بیشتر دولت‌های غربی به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است، این خبر را به همراه عکسی که در آن خود کنار کمک‌ها ایستاده است در توییتر منتشر کرد. این کمک‌ها شامل مکمل‌های غذایی و مواد ویتامینه است.  

وی دوشنبه شب به وقت ونزوئلا اعلام کرد: «امروز اولین محموله کمک‌های بشردوستانه را وارد کردیم؛ هر چند کم بود ولی علت آن را می‌دانید چون فعلاً مرزها بسته است.»

گوآیدو درباره جزئیات ورود این محموله توضیحی نداد.

جبهه مخالفان مادورو به رهبری گوآیدو به دنبال هماهنگی با دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های غربی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم فقرزده در ونزوئلاست. در سال‌های اخیر، همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی، سوءتغذیه و بیماری‌های قابل پیشگیری در این کشور گسترش یافته است.

مادورو گفته است کمک‌های بشردوستانه بخشی از تلاش‌های دولت آمریکا با هدف تضعیف و براندازی اوست.

دولت دونالد ترامپ، ریاست‌جمهوری گوآیدو را بعد از اعلام از سوی او در سوم بهمن‌ماه به رسمیت شناخت. گوآیدو و مخالفان می‌گویند انتخاب مجدد مادورو به ریاست‌جمهوری ونزوئلا در انتخابات سال گذشته با تقلب بوده و با استناد به قانون اساسی، رئیس مجلس ملی این کشور یعنی خوان گوایدو تا برگزاری انتخابات سراسری به عنوان رییس‌جمهور موقت این کشور ایفای وظیفه می‌کند.

تاکنون حداقل ۵۰ کشور ریاست‌جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخته‌‌اند. اما چین، روسیه، ایران و ترکیه همچنان از مادورو حمایت می‌کنند.

روسای قبایل بومی پِمون در شهر مرزی کوکوتا گفته‌اند آمادگی انتقال کمک‌ها را به داخل ونزوئلا دارند.

همچنین به گفته لستر تولدو، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی، دولت هلند به گوآیدو مجوز داده است تا با دولت‌های محلی آروبا و کوراسائو برای ایجاد مرکز جمع‌آوری کمک مذاکره کند.

مادورو دست به دامن اوپک

مادورو در نامه‌ای به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خواستار کمک این سازمان علیه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا شده است. ونزوئلا خود از بنیان‌گذاران اوپک است.

مادورو در نامه خود نسبت به تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده علیه ونزوئلا بر قیمت نفت و تهدیدهای احتمالی برای دیگر اعضای اوپک هشدار داده است.

نامه مادورو در تاریخ ۲۹ ژانویه به محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، ارسال شده است. یک روز قبل از این تاریخ، دولت آمریکا شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرد.

در این نامه تصریح شده است که آمریکا به شکل «غیرقانونی» و «خودسرانه» در امور داخلی ونزوئلا مداخله کرده و به شیوه «شرم‌آوری» در حال «تصرف منابع نفتی» این کشور است. ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر نفتی در جهان است.

تحریم‌های نفتی اعمال‌شده علیه ونزوئلا سبب افزایش قیمت نفت شده است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند تولیدکنندگان نفت از جمله عربستان از ظرفیت اضافی کافی برای جبران خلا ناشی از نفت ونزوئلا در بازار برخوردارند.

سازمان اوپک معمولاً در مناقشات سیاسی موردی اعضای خود ورود نمی‌کند.

ونزوئلا که زمانی جزء سه تولیدکننده اول اوپک بود، شاهد کاهش تولید نفت خود است. طبق تخمین‌ها، تولید نفت ونزوئلا در سال آینده از یک میلیون و ۳۴۰هزار بشکه ثبت‌شده در اواخر سال گذشته میلادی به ۶۸۰ هزار بشکه در روز افت خواهد کرد. در اواخر قرن گذشته میلادی، تولید نفت ونزوئلا بالغ بر سه میلیون بشکه در روز بود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More