شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در سایه حمله احتمالی ارتش ترکیه

ورود نیروهای دولتی سوریه به منطقه منبج

 

نیروهای دولتی ارتش سوریه وارد منطقه منبج در شمال این کشور شده‌اند. شهر منبج در حال حاضر در اختیار نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» قرار دارد.

خبرگزاری آناتولی روز سه‌شنبه چهارم دی‌ماه به نقل از منابع محلی خود گزارش داده است که کامیون‌های نظامی، تانک و سایر وسایل و تجهیزات زرهی ارتش سوریه وارد روستای اریما در ۲۵ کیلومتری غرب منبج شده‌اند.

ورود نیروهای ارتش سوریه به اطراف منبج در حالی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌ها از حمله قریب‌الوقوع ارتش ترکیه به این منطقه شدت گرفته است.

روز دوشنبه خبرگزاری آناتولی به نقل از یک فرمانده نظامی در ترکیه گفته بود که نیروهای موسوم به «حمزه» نیز در امتداد مرز  ترکیه در شمال سوریه مستقر شده‌اند.

نیروهای اسلامگرای «حمزه» از شورشیان مخالف بشار اسد به شمار می‌روند و تحت حمایت دولت ترکیه قرار دارند. انتظار می‌رود که این نیروها نقش مهمی در عملیات احتمالی ارتش ترکیه در منبج ایفا کنند.

با اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، تنش‌ها و نگرانی‌های امنیتی در این منطقه افزایش یافته است. گفته می‌شود که تمامی نیروهای آمریکایی ظرف هفته‌های آینده این منطقه را ترک خواهند کرد. پیش‌تر آمریکایی‌ها هشدار داده بودند که پیشروی ارتش ترکیه به شرق فرات را تحمل نخواهند کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز سه‌‌شنبه گفت که آنکارا و واشنگتن توافق کرده‌اند که تا پیش از خروج نیروهای آمریکایی از منطقه یگان‌های مدافع خلق از منبج خارج خواهند شد.

یگان‌های مدافع خلق، شهر منبج را در تابستان سال ۲۰۱۶ با همکاری نیروهای آمریکایی از شورشیان داعش پس گرفته بودند.

نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق، از متحدان آمریکا در جنگ با داعش به شمار می‌رفتند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که دولت فعلی آمریکا دست ترکیه را برای حمله به مواضع کردها در شمال سوریه باز گذاشته است.حال با خبر ورود نیروهای ارتش سوریه، انتظار می‌رود که پیچیدگی‌های نظامی در این منطقه کوچک بیش از گذشته شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More