شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ورود هیأت نمایندگی دولت سوریه به ژنو

 

هیأت نمایندگی دولت سوریه، پس از یک روز تأخیر، روز چهارشنبه ۸آذرماه، برای انجام گفت‌وگو با مخالفان بشار اسد، وارد ژنو شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هیأت که به رهبری بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل،  در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند، به دلیل پیش‌شرط برکناری بشار اسد از قدرت از سوی اپوزیسیون سوریه، سفر خود را به ژنو، یک روز به تأخیر انداخت.
دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو، در حالی برگزار می‌شود که نیروهای دولتی این کشور، با حمایت روسیه و ایران، در ماه‌های اخیر توانستند، پیروزی‌های مهمی را در جبهه‌های جنگ در برابر مخالفان خود کسب کنند.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، روز گذشته با هیأت نمایندگی مخالفان سوری در ژنو دیدار کرد. اپوزیسیون سوریه، برای اولین بار پس از آغاز بحران این کشور، یک هیأت متحد شامل گروهای مختلف به ژنو می‌فرستد.

پیش‌بینی می‌شود که سرنوشت اسد، بار دیگر، مانعی برای پیشرفت در مذاکرات ژنو باشد. نصر‌الحریری، رئیس هیئت مخالفان سوری، روز دوشنبه گذشته، ساعاتی پس از رسیدن به ژنو گفت: «انتقال سیاسی که تضمین کننده برکناری اسد در مرحله انتقالی باشد، هدف مخالفان است.»
پس از آن بود که بشار جعفری، رئیس هیئت نمایندگی دولت سوریه، طی نامه‌ای به دی‌میستورا، در اعتراض به این پیش شرط، گفته که سفر آنها به ژنو به تأخیر افتاد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که سفر امروز هیئت نمایندگی دولت سوریه، در نتیجه فشار سازمان ملل و روسیه، تحقق یافت.
یک منبع سوری گفته که هیئت نمایندگی دولت سوریه در پی تعهد دی‌میستورا مبنی بر این‌که در این دور مذاکرات هیچ اشاره‌ای به بیانیه مخالفان در ریاض و برکناری اسد نخواهد شد، به ژنو سفر کرد.
اپوزیسیون سوریه، هفته گذشته، طی نشست خود در ریاض پایتخت عربستان، که با مشارکت سه گروه اصلی مخالفان برگزار شد، بر برکناری اسد در مرحله گذر سیاسی در سوریه تأکید کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More