شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن برای بازگشت به یک دیپلماسی معنادار در رابطه با برجام آماده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خودداری ایران از شرکت در نشست کشورهای عضو برجام به میزبانی اروپا را «ناامیدکننده» خواند و بر آمادگی واشینگتن به «بازگشت به یک دیپلماسی معنادار» تاکید کرد.

پرایس در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: ایالات متحده اعتقاد دارد دیپلماسی موثرترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به طور دائمی و صحیح است.

او با تاکید بر این‌که هدف این دیپلماسی این است که ایران و ایالات متحده به تعهدات خود در برجام بازگردند، افزود: آمریکا برای تصمیم‌گیری در مسیر پیش رو با «شرکای» خود در حال رایزنی است.

پرایس گفت آمریکا در مورد چارچوب و نحوه مذاکرات در مورد مساله هسته‌ای ایران موضع «غیرقابل انعطافی» ندارد، اما بر سر اینکه ایران نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد انعطاف‌پذیر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ادامه همچنین گفت که ایالات متحده به دنبال «توافقی بسیار خوب» با عربستان سعودی است تا علاوه بر پایان جنگ و بحران انسانی یمن، برای حل اختلافات مهم منطقه‌ای از جمله «یافتن راهی برای برون‌رفت از آستانه جنگ با ایران» و برقراری صلح میان اسرائیل و کشورهای منطقه تلاش شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین در مورد موضع دولت بایدن در قبال حوثی‌های یمن گفت که رفتار رهبران حوثی‌ها برای پیشرفت صلح در یمن باید تغییر کند و خاطرنشان کرد ایالات متحده در حال بررسی اقداماتی است تا مسئولیت‌پذیری حوثی‌ها در این کشور را ارتقا دهد.

ند پرایس از حوثی‌ها خواست ضمن توقف حمله‌‌ها به عربستان سعودی و مارب، با آتش‌بس موافقت کرده و به میز مذاکره بیایند. او تاکید کرد برای رسیدن به صلح رفتار حوثی‌ها باید تغییر کند.

او با تاکید بر اینکه آمریکا با عربستان سعودی به دنبال شراکتی است که بر منافع و اولویت‌های طرفین تمرکز دارد، گفت: در عین حال این شراکت باید با «شفافیت بیشتر و مسئولیت‌پذیری» همراه بوده و با «ارزش‌های آمریکایی» منطبق باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More