شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه پیشین آلمان: پایان داعش احتمالاً آغاز یک جنگ جدید است

 

یوشکا فیشر (Joschka Fischer) وزیر خارجه پیشین آلمان می‌گوید، پایان داعش نه تنها به صلح در خاورمیانه نمی‌انجامد، بلکه احتمالاً به آغاز یک جنگ جدید در این منطقه منجر خواهد شد.

فیشر در مقاله‌ای که امروز دوشنبه دوم مرداد در وبسایت خبری- تحلیلی 'ریل کلیر ورلد' (Real Clear World) منتشر کرده است نوشته:«با پس گرفتن شهر موصل در شمال عراق داعش و خلافت اسلامی آن به زودی به تاریخ خواهد پیوست. اما شکست داعش و سقوط خلیفه‌گری آن نه تنها به خاورمیانه صلح نمی‌آورد، یا حتی به پایان تراژدی جنگ داخلی سوریه ختم نخواهد شد، بلکه احتمالاً به یک فصل جدید در تاریخ مناقشات خونین و آشوب‌هایی می‌انجامد که هیچ چیز از حوادث زمان سقوط امپراتوری عثمانی در پایان جنگ اول جهانی کم نخواهد داشت.

روند ادامه این خشونت و خونریزی‌ها به نظر قطعی می‌رسد زیرا منطقه هنوز توانایی حل اختلافات داخلی خود به دست خود را ندارد تا بتواند یک چارچوب پایدار برای صلح در میان کشورهای درگیر به‌وجود بیاورد. به جای آن، منطقه خاورمیانه هنوز بین ماندن در قرن نوزدهم و گذار به قرن بیستم دست و پا می‌زند.

در این میان قدرت‌های غربی نیز کم تقصیر نیستند. یادآوری تقسیم سرزمین‌های منطقه به میل انگلیس و فرانسه هنوز در میان ملت‌های عرب خشم آنها را شعله‌ور می‌کند. دوران ظهور کمونیسم و نقش روس‌ها پس از جنگ دوم جهانی در رقابت آنها با آمریکا در جنگ سرد هم به دخالت‌های این دو ابرقدرت در منطقه و افزودن مصائب آنها یاری رساند.

در حقیقت دخالت گسترده آمریکا در منطقه امروز یکی از علل واقعی گرفتاری‌های کشورهای آن می‌باشد.

دخالت‌های آمریکا در افغانستان، عراق به ظهور القاعده و طالبان انجامیده و سرنگون کردن صدام حسین به امید آوردن ثبات و دموکراسی به عکس خود تبدیل شده و زمینه‌ساز گسترش نفوذ ایران در منطقه شده است.

مبارزه با تروریزم هم تضادهای تاریخی را تشدید کرده و اکنون خلیچ فارس نقطه انفجاری منطقه شده است.

همه می‌دانند که در صورت وقوع جنگ و تصادم نظامی با ایران شعله‌های این آتش همه منطقه را فرا خواهد گرفت.

اکنون هم موضوع ' استقلال' کردستان مطرح شده که خود به تنهایی یک موضوع بحران برانگیز در میان کشورهای سهیم در خاک کردستان است.

دولت ترامپ در برخورد با خاورمیانه با یک دوره یادگیری از واقعیات آن روبروست که تحولات آن منتظر او نمی‌ماند. دلیل زیادی برای خوشبینی وجود ندارد.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More