شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر دادگستری اسپانیا: درصورت اعلام استقلال، دولت می‌تواند خودمختاری کاتالونیا را لغو کند

 

رافائل کاتالا، وزیر دادگستری اسپانیا روز دوشنبه دهم مهرماه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، اعلام کرد که درصورت اعلام استقلال ازسوی پارلمان کاتالونیا،براساس اصل ۱۵۵ قانون‌اساسی اسپانیا، دولت مرکزی می‌تواند خودمختاری منطقه‌ی کاتالونیا را لغو نماید.

 

  • ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی کاتالونیا به استقلال رأی دادند

براساس اعلام دولت کاتالونیا، ۹۰درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی استقلال منطقه‌ی خودمختار کاتالونیا، رأی به خروج از اسپانیا داده‌اند.

روز یک‌شنبه ۹ مهرماه، علی‌رغم استفاده‌ی پلیس اسپانیا از باتوم و گلوله‌های لاستیکی به‌منظور جلوگیری از برگزاری این همه‌پرسی که ازسوی دولت مرکزی اسپانیا و دادگاه قانون‌اساسی آن کشور غیرقانونی اعلام‌شده بود، مردم منطقه‌ی کاتالونیا، پای صندوق‌ها رفتند و اکثریت آنها به استقلال رأی دادند.

همه‌پرسی کاتالونیا

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت محلی کاتالونیا، ساعاتی پس از پایان رأی‌گیری، با اعلام نتایج همه‌پرسی، اعلام کرد که ۲/۲۶ میلیون نفر در همه‌پرسی استقلال کاتالونیا شرکت کرده‌اند و ۹۰ درصد از آنها به جدایی رأی داده‌اند.

به این ترتیب، با توجه به اینکه تعداد واجدان شرایط شرکت در همه‌پرسی، ۵/۳۴ میلیون‌نفر بود، میزان مشارکت در آن، چیزی حدود ۴۲/۳ درصد بوده است.

 

  • کاتالونیا در آستانه‌ی اعلام یک‌جانبه‌ی استقلال از اسپانیا

پس‌از پایان همه‌پرسی، ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، در صحبت‌هایی تلویزیونی، ضمن رد استقلال کاتالونیا، جدایی‌طلبان را به تلاش برای «تهدید و باج‌گرفتن از کل ملت اسپانیا» متهم کرد.

راخوی در بخش دیگری از سخنان خود، تمام احزاب سیاسی را به هم‌فکری دعوت کرد و گفت: «پیشنهاد می‌کنم که تمام احزاب سیاسی که در پارلمان نماینده دارند، با یکدیگر ملاقات کنند تا در مورد آینده‌ای که همگی ما با آن روبه رو هستیم، تأمل کنیم».    

کارلوس پوجدمون، رئیس دولت کاتالونیا درپی صحبت‌های راخوی، کاتالونیا را در آستانه‌ی «اعلام یک‌جانبه‌ی استقلال از اسپانیا» دانست و گفت‌وگو میان همه‌ی احزاب منطقه را برای تصمیم‌گیری درمورد آینده‌ی کاتالونیا، پیشنهاد کرد. نتایج همه‌پرسی روز گذشته، به‌طور رسمی، به رهبر کاتالونیا، اختیار اعلام استقلال را می‌دهد و انتظار می‌رود که تا پایان هفته جاری، اعلام استقلال، در پارلمان منطقه انجام شود.

کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا

 

رئیس دولت کاتالونیا، پیش‌از همه‌پرسی گفته بود که پس از رأی «آری» مردم، در عرض ۴۸ ساعت، اعلام استقلال خواهد کرد؛ اما ضبط برگه‌های رأی و صندوق‌های رأی گیری و بستن تعداد زیادی از حوزه‌های رأی‌گیری ازسوی پلیس و درنتیجه جلوگیری از رأی دادن بسیاری از مردم، ممکن است پیش‌رفتن به‌سوی اعلام رسمی استقلال را با پیچیدگی‌هایی مواجه سازد.

پوجدمون یک‌شنبه شب در صحبت‌هایی که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد،گفت: «در این روز امید و مصیبت، شهروندان کاتالونیا حق داشتن یک کشور مستقل با حکومت جمهوری را به‌دست آوردند».

او افزود: «دولت ما در چند روز آینده، نتیجه‌ی همه‌پرسی امروز را به پارلمان کاتالونیا خواهد فرستاد؛ تا نهادی که تبلور حق حاکمیت مردم ماست، براساس قانون همه‌پرسی اقدام نماید».

قانون همه‌پرسی که ازسوی مادرید خلاف قانون‌اساسی تلقی می‌شود، درصورت رأی اکثریت به جدایی از اسپانیا، اعلام یک‌جانبه‌ی استقلال را ازسوی پارلمان کاتالونیا پیش‌بینی کرده است. در این قانون، حداقل تعداد شرکت‌کنندگان، برای معتبر بودن نتیجه‌ی همه‌پرسی تعیین نشده است.

 

  • اعلام اعتصاب سراسری برای سه‌شنبه

در خبری دیگر از کاتالونیا، گروه‌های تجزیه‌طلب و اتحادیه‌های کارگری، برای روز سه‌شنبه، ۱۱ مهرماه، فراخوان اعتصاب عمومی داده‌اند.   

کارلوس پوجدمون، از اعضای کابینه‌ی کاتالونیا خواسته است تا نشست فوق‌العاده‌ای برگزار کنند. انتظار می‌رود کابینه‌ی کاتالونیا نیز حمایت خود را از اعتصاب سراسری سه‌شنبه اعلام کند.

 

  • بالا رفتن تعداد مجروحان درپی درگیری پلیس اسپانیا با طرفداران همه‌پرسی

مقامات کاتالان اعلام کرده‌اند که در روز برگزاری همه‌پرسی، ۸۹۳ نفر در درگیری‌ با نیروهای پلیس ضدشورش اسپانیا مجروح شده‌اند که چهار نفر از آنها در وضعیت وخیم اما تثبیت‌شده‌ای به‌سر می‌برند.

رویارویی پلیس اسپانیا با مردم کاتالان در روز همه‌پرسی کاتالونیا

 

ازسوی دیگر، سورایا سائنز دوسانتاماریا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا، عملکرد پلیس را «متناسب» دانسته و گفته است: «نیروهای امنیتی دولتی باید دربرابر بی‌مسؤولیتی مطلق دولت منطقه‌ای می‌ایستادند».

همه‌پرسی و خشونت‌های روز یکشنبه، اسپانیا را به‌سمت عمیق‌ترین بحران مربوط به قانون‌اساسی طی چند دهه‌ی گذشته کشانده و شکاف بین مادرید و بارسلون را تشدید کرده است.

 

  • واکنش‌های بین‌المللی نسبت‌به همه‌پرسی

اعمال خشونت ازسوی پلیس ملی اسپانیا نسبت‌به هواداران همه‌پرسی، انتقادات فراوانی را برانگیخت است. مقاماتی از کشورهایی چون بریتانیا، بلژیک و آلمان در مورد همه‌پرسی و خشونت پلیس اسپانیا اظهار نظر کرده‌اند، اما اتحادیه‌ی اروپا هنوز واکنشی نسبت‌به این مسأله نشان نداده است.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا، ضمن حمایت از دیدگاه مادرید مبنی بر مطابق نبودن همه‌پرسی با قانون اساسی، درمورد خشونت‌های اعمال‌شده ازسوی پلیس اسپانیا، ابراز نگرانی کرد.   

میخائیل روث، معاون وزیر امور خارجه‌ی آلمان نیز در واکنش به همه‌پرسی کاتالونیا گفته است: «جدایی، مشکلات را حل نخواهد کرد.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More